• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Reclame Code Commissie vindt Teleshopping-item misleidend

Reclame Code Commissie vindt Teleshopping-item misleidend

19 juni 2012 door Emiel Jurjens

ceramicoreRTL 5 en SBS 6 zenden overdag en ’s nachts “Tommy Teleshopping” uit. Tussen de prachtige producten die men daar kan aanschaffen zit ook de “Ceramicore” pan. In het reclamefilmpje gaat de pan de confrontatie aan met een gasbrander, een hamer en een vork en blijft ondanks dit geweld ongeschonden. Echter, als je de pan bestelt staat er in de gebruiksaanwijzing onder meer “Gebruik geen puntige of scherpe voorwerpen daar deze krassen in de pan kunnen veroorzaken”. Hierover werd geklaagd bij de Reclame Code Commissie (RCC), die oordeelde dat de reclame inderdaad misleidend was.

In de reclame wordt een eitje in de pan geklutst met een vork en zegt de voice-over dat je de pan zelfs “met een hamer kan bewerken”. De reclame toont op dat moment iemand die met een hamer op de binnenkant van de pan slaat. Dit is duidelijk in strijd met wat er in de gebruiksaanwijzing staat en de RCC oordeelt dan ook dat de reclame consumenten kan aanzetten om een besluit over de aankoop van het product te nemen dat ze anders niet zouden hebben genomen.

Zelfs teleshopping-programma’s (die bekend staan om hun overdreven aanprijzingen) mogen dus niet té ver gaan in hun reclamefilmpjes. Een onafhankelijk oordeel over de Ceramicore vindt u hier.

Een andere zaak die recent door de RCC is beoordeeld is vanwege de amusementswaarde hier noemenswaardig. De RCC moest daar een oordeel vellen over de klacht dat de AH Mini’s (weet u nog?) geen echte mini-producten waren, maar plastic replica’s. De voorzitter bewaarde een bewonderenswaardige kalmte en memoreerde  koeltjes:

“Uit het feit dat de mini-producten bedoeld zijn voor kinderen, om daarmee te spelen in het in het kader van deze actie verkrijgbare Albert Heijn-winkeltje, acht de voorzitter het  voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat het gaat om lege verpakkinkjes  die een sterk verkleinde uitvoering zijn van het oorspronkelijke product.”

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Reclamerecht Tags: misleidende reclame, RCC, reclame code commissie, Teleshopping

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Emiel Jurjens

Tel: +31 20 5506 677
E-mail: emiel.jurjens@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report