Garant-o-Matic is een postorderbedrijf voor gezondheids-, schoonheids- en cadeauartikelen. Via een catalogus worden producten aangeboden, vaak ondersteund door promotionele kansspelen waarbij prijzen worden verloot. Garant-o-Matic had in 2008 toegezegd aan de Consumentenautoriteit (CA) dat zij consumenten transparanter zou gaan informeren. De CA controleerde dit opnieuw en vond dat Garant-o-Matic niet voldoende informatie gaf over het aanbod en de bijhorende kosten.
Potentiële klanten van Garant-o-Matic ontvingen een mailing waaruit bleek dat ze konden meedingen naar prijzen. De mailings waren specifiek gericht op ouderen. In de lijn van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken is dan extra voorzichtigheid vereist. Het gaat dan niet meer om hoe de gemiddelde oplettende consument de mailing zou begrijpen maar om iemand uit de ‘kwetsbare’ oudere groep.
Potentiële klanten kregen het idee dat zij speciaal waren geselecteerd. Garant-o-Matic had een pakketje voor hen met een waardevol elektronisch product (gesuggereerd werd bijvoorbeeld een MP3 speler, LCD TV, mobiele telefoon, digitale camera) voor een symbolisch bedrag van EUR 19,99. Vervolgens ontvingen mensen die hadden gereageerd echter een goedkope draagbare Cd-speler.
De CA vond dit misleidend omdat:
- bedrieglijk de indruk werd gewekt dat de geadresseerde al een prijs had gewonnen;
- onduidelijk was om welk product het precies ging;
- de indruk werd gewekt dat het product gratis was;
- het onduidelijk was binnen welke termijn de consument moest reageren om mee te dingen naar de prijzen.
Voor de geconstateerde overtredingen legt de CA dus een forse boete op van EUR 120.000. Garant-o-Matic kan nog bezwaar maken tegen dit besluit. Dit laat weer eens zien dat de Consumentenautoriteit de handhaving van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken serieus neemt.
De CA maakte dit besluit van 21 september 2010 op 11 oktober 2010 bekend via een persbericht.