• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Dirk van den Broek veroordeeld voor misleidende advertentie over Albert Heijn

Dirk van den Broek veroordeeld voor misleidende advertentie over Albert Heijn

3 februari 2012 door Emiel Jurjens

Logo Dirk van den BroekIn een paginagrote advertentie in De Telegraaf en het AD stelde de supermarktketen Dirk van den Broek (Dirk) dat zij 20% goedkoper was dan Albert Heijn. Er werden daarnaast claims gebruikt als “20% prijsverschil”, “de prijsverschillen blijven gelijk” en “het prijsverschil van 20% blijft gelijk”. Albert Heijn daagde Dirk voor de rechter, en de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam oordeelt dat de advertentie inderdaad misleidend is.

Dirk van den Broek is bij het noemen van bepaalde prijzen niet nagegaan of de prijzen juist waren. Jonagold appels zijn bijvoorbeeld bij Albert Heijn € 0.79 per kilo goedkoper dan Dirk beweerde (blijkbaar hebben ze de onjuiste prijs uit de Telegraaf overgenomen).

Daarnaast zijn er prijzen vergeleken van producten met een andere kwaliteit. Producten van verschillende kwaliteit mogen op zich met elkaar vergeleken worden, zolang ze in voldoende mate onderling verwisselbaar zijn. In dit geval was dit niet aan de orde: biologische producten werden bijvoorbeeld zonder nadere toelichting vergeleken met gewone producten, zodat de vergelijking misleidend was. Het HvJ EG heeft hier prejudiciële vragen over beantwoord, waar we eerder over schreven (MR 6909).

Ook de berekening van de 20% die Dirk goedkoper zou zijn klopt niet helemaal. De berekening is in het voordeel van Dirk van den Broek uitgevoerd, als deze volgens de berekening van Albert Heijn zou zijn uitgevoerd (die weer betwist werd door Dirk) was het percentage 10,61% geweest. Hoe het ook zij, het percentage van 20% klopt in ieder geval niet, en er staat dus een feitelijk onjuist percentage in de advertentie.

Verder zijn er meer producten opgenomen in de lijst bij Albert Heijn; dit zijn producten die bij Dirk niet verkrijgbaar zijn. Dirk rook hier al onraad, want er staat een (volgens de rechtbank ‘slecht leesbare’) voetnoot in de advertentie dat deze producten in de prijsvergelijking niet zijn meegenomen. Hierover oordeelt de rechtbank: “Dit is op zich juist, maar neemt niet weg dat het totaalbedrag aan de kant van Albert Heijn is gebaseerd op meer producten dan de totaaltelling aan de kant van Dirk van den Broek en dat is misleidend.”

Tot slot zijn er producten vergeleken die niet op dezelfde dag zijn aangekocht en door de grote prijsschommelingen in de supermarktbranche is dat in dit geval niet eerlijk.

De voorzieningsrechter verbiedt Dirk van den Broek om de advertentie en de vermelde claims openbaar te maken. Daarnaast moet Dirk van den Broek rectificaties plaatsen in de Telegraaf en het Algemeen Dagblad. Tot slot moet Dirk van den Broek in alle filialen een poster met een rectificatie ophangen.

Deze post is verzorgd door onze gastblogger en student-stagiair Belle Bergsma.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Reclamerecht Tags: misleidende reclame, prijsvergeljiking, vergelijkende reclame

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Emiel Jurjens

Tel: +31 20 5506 677
E-mail: emiel.jurjens@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report