• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » DUPAN mag term ‘duurzame’ paling niet gebruiken in reclame

DUPAN mag term ‘duurzame’ paling niet gebruiken in reclame

6 oktober 2011 door Emiel Jurjens

Eels - By Cheetah100 on FlickrEr kan bij de huidige stand van zaken niet gesproken worden over ‘duurzame’ paling in reclame, en je mag niet stellen dat stoppen met palingvisserij ‘geen optie’ is in de strijd tegen het uitsterven van de paling. Zo oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) in een zaak die was aangespannen door Greenpeace tegen de Stichting Duurzame Palingsector Nederland (DUPAN). DUPAN had (onder meer) deze beweringen gedaan in de zogenaamde ‘Palingwijzer’, een folder over beweerdelijk ‘verantwoorde’ consumptie van paling.

 

Paling is een ernstig bedreigde diersoort, en verdwijnt daarom ook langzamerhand uit de schappen van supermarkten. DUPAN handelt namens de Nederlandse palingsector en bracht in 2010 de “Palingwijzer” uit, waarin de stichting de consumptie van ‘duurzame’ paling (paling met het DUPAN keurmerk) promootte.

In deze Palingwijzer stelde de stichting dat consumenten verantwoord paling konden kopen, omdat er duurzame en verantwoorde vormen van palingvisserij zijn. DUPAN stelde verder dat het stoppen met de palingvisserij geen optie is, omdat uit onderzoek zou blijken dat stoppen met vissen juist schadelijk zou zijn voor de palingstand. Het consumeren van paling zou al met al volgens de Palingwijzer geen probleem zijn, zolang de consument paling met het DUPAN-keurmerk aanschaft.

De RCC oordeelde dat de bewering dat paling ‘duurzaam’ kan zijn misleidend is: “bij de huidige stand van zaken kan niet worden gesproken van ‘duurzame paling’.” De RCC overwoog in dit verband zelfs uitdrukkelijk dat niet duidelijk was dat de activiteiten van DUPAN daadwerkelijk helpen bij het voorkomen van het uitsterven van de paling.

Verder oordeelde de RCC dat de bewering in de Palingwijzer dat het stoppen van de visserij en handel ‘geen optie’ is, omdat uit onderzoek zou blijken dat dit schadelijk zou zijn voor de palingstand. Dit is een misleidende en onjuiste uiting, die bovendien niet representatief en controleerbaar juist is, wat een eis is als een adverteerder schermt met onderzoeken.

De RCC oordeelde overigens dat de mededelingen in de Palingwijzer die ertoe strekken om de verkoop van paling met het DUPAN-keurmerk te bevorderen, niet misleidend zijn. DUPAN mag in beginsel gewoon reclame maken voor de activiteiten die zij verricht, zolang ze binnen de regels van de Reclame Code blijft.

Greenpeace werd in deze zaak bijgestaan door Kennedy Van der Laan (Rogier Overbeek).

Photo by Cheetah100 (Flickr)

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Persrecht, Reclamerecht Tags: bedreigde diersoort, Greenpeace, paling, Reclamerecht

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Emiel Jurjens

Tel: +31 20 5506 677
E-mail: emiel.jurjens@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report