• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Reclame Code Commissie: Advertentiecampagne Trafigura over Probo Koala affaire misleidend

Reclame Code Commissie: Advertentiecampagne Trafigura over Probo Koala affaire misleidend

4 juni 2010 door Sophie van Loon

arcticsunrise_blokkeert_probokoalaDe Reclame Code Commissie heeft op 3 juni jl. een klacht van milieuorganisatie Greenpeace over een advertentiecampagne van oliemaatschappij Trafigura toegewezen. In advertenties van een halve pagina groot over de Probo Koala affaire, die Trafigura in het najaar van 2009 in alle landelijke dagbladen liet plaatsen, stelde Trafigura onder meer dat zij ‘streeft naar een goede invulling van haar economische en maatschappelijke betrokkenheid bij de West-Afrikaanse regio‘. Die uitspraak is misleidend in de zin van Nederlandse Reclame Code, aldus de RCC. In de advertenties stond daarnaast dat het Engelse High Court had bevestigd dat het scheepsafval van de Probo Koala geen dodelijk of ander ernstig letsel kon veroorzaken. Greenpeace had haar klacht ook tegen deze bewering gericht, omdat dit volgens haar suggereerde dat er een rechterlijk vonnis zou liggen waarin Trafigura wordt gezuiverd van alle blaam in de Probo Koala affaire. Dit is in werkelijkheid niet het geval. De Engelse rechter heeft slechts een schikking bekrachtigd tussen Trafigura en de Ivoriaanse slachtoffers van het giftige afval. De RCC vond deze mededeling echter niet misleidend, omdat Trafigura volgens de RCC in de advertentie voldoende duidelijk gemaakt zou hebben dat om een schikking ging en niet om een vonnis. Ook op andere onderdelen van de klacht van Greenpeace oordeelde de RCC dat de grenzen van de Reclame Code niet waren overschreden.

De bewering ‘Trafigura streeft naar een goede invulling van haar economische en maatschappelijke betrokkenheid bij de West-Afrikaanse regio’ vond de Commissie echter zoals gezegd wèl misleidend. Greenpeace had in haar klacht opgesomd waarom Trafigura naar haar mening niet bepaald het beste voor heeft met de West-Afrikaanse regio. Daarbij ging zij met name in op handelingen van Trafigura rond de dumping van het giftige afval van de Probo Koala in Ivoorkust. Trafigura had zich op dit punt niet verweerd, naar eigen zeggen omdat er op dit moment ook een strafzaak loopt over de Probo Koala affaire. Volgens Greenpeace staan de Nederlandse procesregels er echter niet aan in de weg dat Trafigura zich hangende die strafzaak uitlaat over de affaire. Zij heeft er bovendien juist zelf voor gekozen om grote advertenties te plaatsen over dit onderwerp, aldus Greenpeace in een persbericht.  

De RCC oordeelde op basis van de door Greenpeace overgelegde stukken dat de bewering van Trafigura onjuiste informatie bevat en daarom misleidend is in de zin van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt Trafigura aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Greenpeace werd bijgestaan door Kennedy Van der Laan (Sophie van Loon en Jens van den Brink).

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Persrecht, Reclamerecht Tags: Greenpeace, misleidende advertentie, misleidende reclame, Probo Koala, reclame code commissie, Trafigura

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Sophie van Loon

Tel: +31 20 5506 698
E-mail: sophie.van.loon@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report