• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Consumentenautoriteit legt SMS-dienstaanbieder Celldorado enorme boete op

Consumentenautoriteit legt SMS-dienstaanbieder Celldorado enorme boete op

14 juli 2010 door Rogier Overbeek

celldorado1De Consumentenautoriteit heeft SMS-dienstaanbieder Celldorado een boete opgelegd van bronconsumentenautoriteitmaar liefst 1,19 miljoen euro, wegens het op grote schaal aanbieden van misleidende sms-diensten.

Celldorado (waar de bedrijven Artiq Mobile B.V. en Blinck International B.V achter zitten) maakte op internet en televisie reclame voor SMS-diensten, zoals spelletjes en testen. Daarbij wekte zij de indruk dat het ging om eenmalige diensten, maar in werkelijkheid bleek de consument bij afname van de dienst, bijvoorbeeld de ontvangst van de uitslag van een ‘love test’, na het indrukken van ‘OK’ automatisch vast te zitten aan een betaald sms-abonnement. Daarnaast verstrekte Celldorado niet of nauwelijks informatie die zij op grond van de wetgeving verplicht was te geven, zoals met betrekking tot  de kosten van de dienst, wie de aanbieder is, hoe de overeenkomst kan worden ontbonden en waar kan worden geklaagd.

De Consumentenautoriteit kan boetes opleggen tot 450.000 euro per overtreding van wetgeving op het gebied van consumentenbescherming. Onder die wetgeving valt ook de Wet Oneerlijke Handelspraktijken, die onder meer misleidende handelspraktijken verbiedt. Naast die wetgeving bestaan er voor SMS-dienstaanbieders bijzondere – zelfregulerende – (informatie)regels, die zijn opgenomen in de Nederlandse Reclame Code en de SMS Gedragscode. De laatste code is een initiatief van de SMS-dienstenbranche zelf, waaronder nota bene Celldorado. Niettemin wordt de consument (nog) veelvuldig op het verkeerde been gezet door aanbieders van SMS-diensten, wat voor de Consumentenautoriteit in 2008 reden was deze branche extra scherp in de gaten te houden. Zoals vorig jaar al op Media Report vermeld, heeft dit geleid tot boetes voor verschillende aanbieders. Celldorado spant wat dit betreft echter de kroon. De Consumentenautoriteit heeft sinds haar oprichting in 2007 niet eerder zo’n hoge boete uitgedeeld.

Met de recordboete, waartegen Celldorado overigens inmiddels bezwaar heeft gemaakt, hoopt de Consumentenautoriteit een definitief einde te maken aan de misleidende praktijken die in de SMS-dienstenbranche maar al te vaak voorkomen. Laten we hopen dat het dan eindelijk helpt.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Internetrecht, Reclamerecht Tags: Consumentenautoriteit, misleidende reclame, Nederlandse Reclame Code, oneerlijke handelspraktijken, SMS gedragscode, SMS-diensten

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Rogier Overbeek

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report