• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Ergens anders goedkoper, geld terug? Laagste prijs garantie van BCC is misleidend

Ergens anders goedkoper, geld terug? Laagste prijs garantie van BCC is misleidend

11 januari 2012 door Tessel Peijnenburg

bccHet College van Beroep heeft het oordeel van de Reclame Code Commissie (RCC) bevestigd dat electronicagigant BCC in een tv reclame het publiek heeft misleid. In de reclame garandeert een BCC verkoper de aller-allerlaagste prijs. Mocht de klant het product binnen twee weken “ergens anders” goedkoper vinden dan wordt het verschil in prijs wordt vergoed.

Die absolute claim werd echter niet waargemaakt. Want, zo bleek later ook in de voorwaarden te staan, het ging in de praktijk alleen om concurrenten met een “ten minste gelijk niveau aan service”, in dit geval slechts 24 concurrenten waaronder geen internetwinkels. De RCC en nu ook het College van Beroep menen dat uit de televisiecommercial onvoldoende blijkt dat de “aller- allerlaagste” prijsgarantie alleen geldt ten aanzien van een beperkt aantal concurrenten van BCC, terwijl dit een belangrijke beperkende voorwaarde is.  

BCC voert aan dat er in de televisiecommercial wordt verwezen naar de voorwaarden en dat een tv reclame geen ruimte biedt voor uitgebreide informatieverstrekking. Het College geeft BCC in zoverre gelijk dat de gemiddelde consument niet kan verwachten dat in een televisiecommercial alle voorwaarden volledig worden vermeld. Dit neemt echter niet weg dat de consument wel tijdig geïnformeerd moet worden als er een belangrijke beperkende voorwaarde van toepassing is. Een televisiecommercial biedt wel de mogelijkheid de consument voldoende te informeren over het bestaan van zo een beperking, aldus de Commissie.

Omdat de gemiddelde consument ertoe kan worden gebracht een besluit tot transactie te nemen die hij anders niet had genomen, is de reclame misleidend en daarom oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC

Alert
Ook wordt de “Alert”, het onder de aandacht brengen van een breed publiek van een uitspraak, die de Commissie heeft doen uitgaan, door het College van Beroep in stand gehouden. Het is, zo stelde de Commissie, niet de eerste keer dat BCC zich schuldig maakt aan het op dergelijke wijze reclame maken. De uitspraak en het dossier zijn hier te vinden.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Mediaregulering, Reclamerecht Tags: College van Beroep, misleiding, prijsgarantie, RCC, reclame code commissie

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Tessel Peijnenburg

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report