• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Viacom vs. Google 1-1?

Viacom vs. Google 1-1?

11 april 2012 door Jens van den Brink

youtube-vs-viacomIn 2007, een jaar na de overname door Google, klaagde Viacom YouTube aan. Volgens Viacom maakte Google inbreuk op haar auteursrecht vanwege de massale aanwezigheid van inbreukmakende Viacom content op YouTube. Viacom claimde een schadevergoeding van maar liefst een miljard US dollar.

In 2010 wees de district court in New York de claim van Viacom af. Google deed een geslaagd beroep op de Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act. Volgens de rechter had YouTube een goed werkend notice & takedown systeem. Ook als een bedrijf weet dat er illegaal materiaal wordt gehost, is het daar niet aansprakelijk voor als het de content meteen verwijdert na een melding van de rechthebbende. De rechter noemde als voorbeeld een melding bij YouTube door Viacom van 2 februari 2007 van ogeveer 100.000 inbreukmakende video’s. De volgende dag waren ze bijna allemaal verwijderd.

Viacom ging in beroep. Het Hof bevestigde bij vonnis van 5 april 2012 het oordeel van de district court dat een internetbedrijf met een goed werkende notice & takedown regeling niet aansprakelijk is voor de handelingen van zijn gebruikers en een beroep kan doen op de safe harbor bescherming van de DMCA. Maar, zo vond het hof, YouTube heeft die bescherming niet als vast komt te staan dat willens en wetens werd geaccepteerd dat haar gebruikers inbreuk maakten. Viacom had aangevoerd dat uit interne e-mails bleek dat YouTube wist van de inbreuken en dat goedkeurde. De zaak is nu terugverwezen naar een district court die zich gaat buigen over de vraag of YouTube [had the] “right and ability to control the infringing activity and received a financial benefit directly attributable to that activity.”

Meer op wired.com

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Internetrecht Tags: aansprakelijkheid tussenpersoon, auteursrecht, Google, viacom, youtube

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Jens van den Brink

Tel: +31 20 5506 843
E-mail: jens.van.den.brink@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report