• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » RCC: “Reclame-Tweet” van Heineken zet aan tot overmatige en onverantwoorde alcoholconsumptie

RCC: “Reclame-Tweet” van Heineken zet aan tot overmatige en onverantwoorde alcoholconsumptie

30 augustus 2011 door Reindert van der Zaal

Heineken kalenderNet als veel andere bedrijven maakt biergigant Heineken reclame via Twitter. Vanaf haar Twitteraccount stuurde zij de volgende Tweet: “Ik drink alleen Heineken bier op dagen die eindigen op een ‘-g’. -“, met daarbij een link naar een afbeelding van een kalender waarop alle dagen van het jaar in het rood zijn omcirkeld.

Naar aanleiding van die Tweet moest Heineken verschijnen voor de Reclame Code Commissie (“RCC”). Bij de RCC was namelijk geklaagd over het feit dat Heineken met de Tweet aanzet tot overmatig alcoholgebruik, wat op grond van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (“RVA”) verboden is.

In haar verweer bij de RCC stelde Heineken dat de gemiddelde consument de tekst van de Tweet opvat als een ‘uiting van merkvoorkeur’ of een ‘mededeling dat één keer per dag Heineken bier wordt geconsumeerd’, en dat de uiting grappend bedoeld is. Heineken slaagt echter niet in haar verweer. De RCC oordeelt -in de vorm van een aanbeveling- namelijk als volgt:

“De Commissie is van oordeel dat de tekst in het twitterbericht, met name in combinatie met de afgebeelde kalender, de in artikel 1 RVA voorgeschreven terughoudendheid mist. Naar het oordeel van de Commissie stimuleert adverteerder, door te stellen dat zij iedere dag (van het jaar) Heineken bier drinkt, overmatige en dus onverantwoorde consumptie van alcohol. De gemiddelde consument zal de tekst van het twitterbericht niet opvatten als slechts een ‘uiting van merkvoorkeur’ of een ‘mededeling dat één keer per dag Heineken bier wordt geconsumeerd’, zoals door adverteerder wordt gesteld, nog daargelaten of daarmee sprake zou zijn van verantwoorde consumptie. Dat de uiting humoristisch is bedoeld brengt niet mee dat een adverteerder de bij reclames voor alcoholhoudende drank vereiste terughoudendheid uit het oog mag verliezen.”

Met de opmerking “(…) nog daargelaten of daarmee sprake zou zijn van verantwoorde consumptie.” lijkt de RCC overigens juist niet in het midden te laten dat zij geen voorstander is van het adagium “a glass a day keeps the doctor away“. Of Heineken zich wat van de aanbeveling aantrekt is verder maar de vraag. In elk geval staan de kalender en tekst tot op heden nog gewoon online.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Reclamerecht Tags: alcoholconsumptie, Heineken, reclame code commissie, Twittter

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Reindert van der Zaal

Tel: +31 20 5506 651
E-mail: reindert.van.der.zaal@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report