• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Bikinireclame bij koude bestemming misleidend

Bikinireclame bij koude bestemming misleidend

27 april 2011 door Machteld Robichon-Lindenkamp

ryanair-ad-banned-by-the-008Een advertentie voor vliegtickets waarop een jongedame staat afgebeeld die een bikini en zonnebril draagt en aan een cocktail nipt. ‘Book to the sun now!’ is de begeleidende tekst. Zo adverteerde vliegmaatschappij Ryanair voor goedkope vliegtickets naar diverse bestemmingen met een reisdatum in februari of maart. We zullen dit meisje echter niet meer terugzien, want de Engelse evenknie van de Reclame Code Commissie (‘Advertising Standards Authority’ of ‘ASA’) heeft besloten dat Ryanair deze reclame niet meer mag voeren. Dit is namelijk misleidende reclame meent de ASA.

Hoe kwam de ASA tot dat oordeel? Tot 10 januari kon men voor 8 pond enkeltjes boeken naar 12 verschillende bestemmingen met een reisdatum in februari of maart. Deze voorwaarden blijken duidelijk uit de aankondiging. Het misleidende element zit echter in de associatie die de tekst en het beeld oproept (hoge temperaturen), terwijl de temperatuur bij de meerderheid van de bestemmingen in kwestie gemiddeld tussen de 6 en 9 graden zijn in februari en maart. Oslo, ook een van de mogelijkheden, is met 0 tot 4 graden in februari en maart zelfs nog een stuk kouder, terwijl het kwik in de warmste bestemming gemiddeld schommelt tussen 11 en 14 graden.

Consumenten klaagden hierover bij de ASA. Ryanair voerde nog aan dat de bestemmingen wel een hoog aantal zonne-uren kennen, maar dit verweer mocht niet baten. De gemiddelde consument leidt uit de combinatie tussen de vrouw in bikini, met zonnebril en cocktail, en de aansporing ‘Book to the sun now!’ af dat het op de plaats van bestemming in de betreffende reisperiode warm genoeg is om een bikini te dragen. Nu dat niet het geval is, is er sprake van misleidende reclame.

Ongetwijfeld zou de Reclame Code Commissie tot hetzelfde oordeel komen in Nederland. De dame in bikini zal naar verwachting dan ook niet in de Nederlandse bushokjes komen te hangen, tenzij Ryanair een actie verzint naar bestemmingen waar men zonder gevaar voor de gezondheid in zwemkleding kan vertoeven.

Hierbij de link naar de uitspraak van de ASA (met dank aan reclameboek.nl).

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Reclamerecht Tags: misleidende reclame, reclame code commissie, Ryanair

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Machteld Robichon-Lindenkamp

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report