• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet?

Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet?

20 november 2009 door Otto Volgenant

McDonalds Stichting Wakker Dier klaagt over een televisiecommercial van McDonald’s. Daarin wordt gezegd dat de hamburgers van McDonald’s van 100% rundvlees worden gemaakt. De voice-over zegt: ‘Het vlees van McDonald’s komt van Europese koeien die niet alleen binnen staan maar ook lekker buiten kunnen grazen. Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet.’ Stichting Wakker Dier vraagt bij McDonald’s na of alle koeien ook daadwerkelijk buiten komen, maar dat kan McDonald’s niet garanderen. Het is niet zeker dat alle koeien buiten hebben gegraasd. Wakker Dier klaagt bij de Reclame Code Commissie, die oordeelt dat de reclame misleidend is. De les is simpel: een feitelijke reclameclaim moet wel waargemaakt kunnen worden. Achter de reclameslogan van McDonald’s kan een vraagteken worden gezet nu niet zeker is dat de koeien wel in een weiland hebben gestaan: Hoe meer je over het vlees van McDonald’s weet, hoe lekkerder je eet?

Lees de uitspraak hier.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Reclamerecht Tags: McDonalds, misleidende reclame, reclame code commissie, Wakker Dier

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Otto Volgenant

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report