• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Michael Jordan wint zaak over naamsgebruik in steak-advertentie

Michael Jordan wint zaak over naamsgebruik in steak-advertentie

16 september 2015 door Reindert van der Zaal

Voormalig prof-basketballer Michael Jordan doet het zowel goed ‘on court’, als ‘in court’. Onlangs kreeg Jordan van de rechtbank in Chicago namelijk te horen dat supermarktketen Dominick’s Finer Foods hem een schadevergoeding moet betalen van zo’n 9 miljoen dollar. Aanleiding van de rechtszaak was een steak-advertentie van de supermarktketen in het bekende blad Sports Illustrated, waarin Jordan -zonder zijn toestemming- werd gefeliciteerd met zijn successen.

Jordan kon de felicitaties echter niet waarderen en stelde dat hij grote schade lijdt doordat zijn naam op deze wijze in de advertentie wordt gebruikt. De rechtbank is het daar dus mee eens.

Jordan zelf zegt er het volgende over: “I’m so used to playing on a different court. This shows I will protect my name to the fullest. It’s my name and I worked hard for it, and I’m not just going to let someone take it.”

In Nederland kennen we weliswaar niet zulke torenhoge schadevergoedingen in dit soort zaken, maar niemand hoeft te tolereren dat zijn of haar identiteit zonder toestemming wordt gebruikt om een bepaald product of een bepaalde dienst te ‘endorsen’. Oftewel: als de advertentie van de supermarktketen ten onrechte zou suggereren dat Michael Jordan zich commercieel heeft verbonden aan de keten en/of de betreffende steaks (en men bijvoorbeeld zou kunnen denken dat zijn successen mede te danken zijn aan het eten van deze steaks of dat Jordan deze steaks aanprijst), dan zou dat in Nederland hoogstwaarschijnlijk ook onrechtmatig worden geacht. Bij ons zou de uitkomst van een zaak over de betreffende advertentie, met het oog op de vrijheid van meningsuiting, denk ik wel eens anders kunnen uitpakken.

Bron: THR

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Reclamerecht Tags: commerciële band, Michael Jordan, Reclamerecht, schadevergoeding

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Reindert van der Zaal

Tel: +31 20 5506 651
E-mail: reindert.van.der.zaal@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report