• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Record Jackpot Staatsloterij gegarandeerd misleidend

Record Jackpot Staatsloterij gegarandeerd misleidend

14 augustus 2009 door Annemieke Kappert

Advertentie Staatsloterij: Eenvijfde lotDe Staatloterij heeft in veel reclameuitingen beweerd dat de Record Jackpot van € 27,5 miljoen gegarandeerd zou vallen. De Jackpot is afgelopen 10 augustus wel gevallen, maar op eenvijfde lot. De € 27,5 miljoen is dus niet volledig  uitgekeerd, maar slechts € 5,5 miljoen – alleen ‘de staart van de vis’. Er zijn ca. 60 klachten binnengekomen bij de Reclame Code Commissie over het misleidende karakter van de door de Staatloterij gegeven garantie. In een eerdere uitspraak in 2008 zijn vergelijkbare klachten afgewezen, maar in dit geval oordeelt de Reclame Code Commissie anders. Er is een duidelijke trend onder de kopers van loten van de Staatloterij om met eenvijfde staatloten mee te spelen in plaats van met een volledig lot. Bij de trekking van 10 augustus 2009 waren zelfs meer deelnemers met eenvijfde lot, namelijk 53%. Deze trend was te voorzien voor de Staatsloterij en zij had daarmee rekening moeten houden bij het adverteren voor de loten. De kans is substantieel dat het volledige bedrag niet wordt uitgekeerd en dat maakt de uitingen van de Staatsloterij over de gegarandeerde € 27,5 miljoen onvolledig. Dit is een omissie (het weglaten van informatie) op grond van artikel 8.3 Nederlandse Reclame Code (NRC), een zogenaamde oneerlijke handelspraktijk. Volgens de Reclame Code Commissie zijn de reclame-uitingen van de Staatsloterij daarmee oneerlijk en in strijd met artikel 7 NRC.

De Staatsloterij mag nu niet meer op deze wijze reclame maken. Het is afwachten hoe de Staatsloterij nu voor de (opnieuw) Record Jackpot van € 27,5 miljoen voor de trekking van september gaat adverteren. Er is trouwens een bijzondere Reclamecode voor Kansspelen, waarin staat dat de reclame voor een kansspel niet misleidend mag zijn onder andere ten aanzien van eigenschappen van de prijzen, maar daar is niets over terug  te vinden in de uitspraak. De Reclame Code Commissie heeft alleen getoetst aan de algemene NRC en kwam daarmee tot het oordeel dat de reclame misleidend is. Overigens zou je je kunnen afvragen of de uitgebreide reclamecampagne van de Staatsloterij past binnen het beweerde restrictieve kansspeelbeleid van de Nederlandse overheid en de bescherming van de consument tegen gokverslaving. Dit Nederlandse kansspelbeleid is echter onderwerp van een andere bredere discussie, die niet voor de Reclame Code Commissie maar op Europees niveau wordt uitgevochten.

De Staatsloterij heeft aangegeven mogelijk in beroep te gaan tegen deze uitspraak van de Reclame Code Commissie en heeft in ieder geval gecommuniceerd naar de media dat ze het systeem van de eenvijfde loten gaan aanpassen.

Update 9 oktober 2009: Het College van Beroep heeft bovengenoemde uitspraak inmiddels vernietigd omdat de uitingen volgens haar niet onjuist en misleidend zijn. Lees hier meer.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Reclamerecht Tags: oneerlijke handelspraktijken, promotionele kansspelen, reclame code commissie, Staatloterij

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Annemieke Kappert

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report