• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Niet alle koeien staan in de wei – Albert Heijn misleidt consument

Niet alle koeien staan in de wei – Albert Heijn misleidt consument

10 augustus 2010 door Rogier Overbeek

Albert HeijnNu.nl meldt dat De Reclame Code Commissie naar aanleiding van een klacht van een biologische boerin heeft geoordeeld dat Albert Heijn zich schuldig maakt aan misleidende reclame.

Koeienopstal

Albert Heijn vermeldt op haar melkpakken dat de melk afkomstig is “Van Hollandse weide”, terwijl volgens de klagende boerin de melk ook afkomstig kan zijn van koeien die voortdurend op stal staan. Volgens Albert Heijn komt een “aanzienlijk percentage” van de melk wel degelijk van koeien die van de buitenlucht kunnen genieten. Hoewel enige overdrijving inherent is aan reclame, neemt de Reclame Code Commissie hier echter geen genoegen mee. Volgens haar kan de Albert Heijn-reclame bij het publiek de onjuiste indruk wekken dat de melk geheel afkomstig is van koeien die ten minste een deel van het jaar in de wei staan.

Albert Heijn heeft inmiddels bekend gemaakt zich bij de uitspraak van de Reclame Code Commissie neer te leggen en de tekst op de melkpakken aan te zullen passen.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Reclamerecht Tags: Albert Heijn, misleidende reclame, Reclame Code, reclame code commissie

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Rogier Overbeek

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report