• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Misleidende Nokia reclame

Misleidende Nokia reclame

7 september 2012 door Christien Wildeman

nokiaNokia lanceerde woensdag de smartphone Lumia 920, die de concurrentie met Apple en Samsung moet aangaan. Nokia promoot in het bijzonder de camerafunctie PureView met OIS techniek. In een reclame lijkt het alsof je beelden te zien krijgt die met de Lumia 920 zijn gemaakt. “Lijkt”, want weblog The Verge ontdekte dat in de reflectie van een raam te zien is dat de beelden niet met een mobieltje maar met een professionele camera zijn gemaakt. Nokia heeft de misleiding erkend en daarvoor excuses gemaakt: “Of course, hindsight is 20/20, but we should have posted a disclaimer stating this was a representation of OIS only. This was not shot with a Lumia 920. At least, not yet. We apologize for the confusion we created.”

De misleidende reclame heeft tot aardig wat extra media-aandacht geleid. Nokia heeft met de excuses en een nieuw – niet gemanipuleerd – filmpje geprobeerd het tij snel te keren en lijkt daarin niet onsuccesvol. The Verge concludeert: “Embedded below, the video shows a smartphone without OIS on the left and the Lumia 920 on the right. “The difference is apparent,” says Nokia, and we’d agree that it’s certainly going to make a difference when it debuts in Q4 this year”. Misschien geldt hier: “There is no such thing as bad publicity“.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Reclamerecht Tags: Lumia 920, misleidende reclame, nokia, The Verge

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Christien Wildeman

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report