• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Real life soap levert Natasja Froger geen gezag op

Real life soap levert Natasja Froger geen gezag op

2 mei 2009 door Jens van den Brink

Natasja Froger misleidt ouden van dagen door haar gezicht te lenen aan de Nederlandse Energie Maatschappij, prijsvechter op de energiemarkt. Ze misbruikt het vertrouwen en gezag dat zij heeft gekregen door deelname van haar gezin aan de real life soap, waarin het gezin Froger een maand lang op bijstandniveau leefde. Minderbedeelden zouden bij het zien van de reclame denken dat het gaat om ‘eerlijk advies’ van Froger, die in haar soap toch heeft laten zien zeer begaan te zijn met het lot van de armen. Dat was de strekking (naast een groot aantal minder interessante punten) van een drietal klachten tegen de reclames van de NEM met Natasja Froger. De tv-commercial is hier te zien.

Het gaat met name om de volgende boodschap van Froger, waar het Nederlandse publiek mee wordt bestookt via alle media, oud en nieuw: “Lieve allemaal. We zitten midden in een crisis en nou hebben die grote energiebedrijven hun stroomtarieven ook nog eens verhoogd. Dat betekent dus nog meer bezuinigen. Maar gelukkig heb ik goed fu1kbmnieuws voor u. Bij de Nederlandse Energie Maatschappij hebben ze een aanbieding met een enorme prijsverlaging. Dat scheelt u al gauw een paar honderd euro per jaar. Ik zeg doen.”

Volgens artikel 11.2 van de Nederlandse Reclame Code is het verboden in reclame personen te laten optreden die door hun deelname aan programma’s geacht kunnen worden gezag of vertrouwen te hebben bij bepaalde publieksgroepen. Kortom, de NEM moest hier betogen dat Froger – naar alle waarschijnlijkheid ingehuurd wegens haar vertrouwenwekkende uitstraling – helemaal geen vertrouwenwekkend persoon was.  

En daarin slaagde de NEM. De Reclame Code Commissie wees de klachten op 21 april af. De Commissie vond dat niet aannemelijk was dat Natasja gezag of vertrouwen heeft gewonnen bij minderbedeelden door haar deelname aan de SBS soap. Mogelijk een wat zure overwinning voor zowel adverteerder als Natasja Froger.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Reclamerecht Tags: reclame code commissie

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Jens van den Brink

Tel: +31 20 5506 843
E-mail: jens.van.den.brink@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report