Voor veel bruiden is de jurk het belangrijkste onderdeel van de bruiloft (hopelijk de bruidegom daargelaten). Bijzonder vervelend dus als de jurk op de grote dag de verkeerde kleur blijkt te hebben en beschadigd is. Nog een tikkeltje traumatischer is het als je er voor het altaar uitscheurt en twee uur lang met een nietmachine in de weer moet. Niet vreemd dat de bruiden in kwestie klaagden bij RADAR, die vervolgens een item en forumpagina wijdde aan de bruidsmodezaak waar deze non-conforme jurken vandaan kwamen. De eigenaresse was hiermee niet blij mee en stapte naar de rechter. De rechtbank kwam tot de conclusie dat RADAR op keurige wijze over de klachten had bericht en wees de eis af.
De eigenaresse had een beroep gedaan op hoor en wederhoor, de Leidraad van de Raad voor Journalistiek, de negatieve toon van de uitzending en de gevolgen voor de kleine bruidsmodezaak. Dit mocht allemaal niet baten. De klachten bleken namelijk volledig juist. De rechtbank overwoog: ” [eiseres] heeft ter zitting desgevraagd te kennen gegeven dat er over de klachten niet zoveel valt te zeggen“. Bovendien werden de klachten op neutrale wijze gepresenteerd en viel TROS dus niets te verwijten.
De eigenaresse had er nog wel op gewezen dat er ook positief commentaar op het RADAR-forum gemeld werd. Dit bleek echter afkomstig van de eigenaresse zelf…