• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » NEM mag Essent pesten met Duitse overname – prijsvergelijking wel misleidend

NEM mag Essent pesten met Duitse overname – prijsvergelijking wel misleidend

21 februari 2011 door Joran Spauwen

hollandsetarievenDe Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) mag van de Reclame Code Commissie (RCC) haar reclame over eventuele prijsstijgingen bij Essent door de overname van het Duitse RWE niet meer uitzenden. Volgens de televisiereclame van de NEM zouden de prijzen bij Essent stijgen als gevolg van de grote overnamesom die door het Duitse RWE is betaald. Volgens de RCC heeft de NEM onvoldoende aannemelijk gemaakt dat dat de tarieven bij Essent daadwerkelijk worden verhoogd en is de televisiereclame daarom misleidend.

Essent had ook geklaagd over het feit dat de NEM zichzelf de goedkoopste noemt. Ook dit is volgens de RCC misleidend. Zij vindt deze stelling zo algemeen, dat de gemiddelde consument zou kunnen denken dat de NEM ook goedkoper is dan andere energieaanbieders. De context van de reclame is niet voldoende om duidelijk te maken dat de vergelijking alleen op Essent van toepassing is.

Ten slotte verwijst de NEM in haar reclame naar het feit dat Essent in Duitse handen is komen te vallen. Volgens Essent doet de NEM dat op zo een wijze dat zij “appelleert aan xenofobe angstgevoelens van de consument“ wat in strijd zou zijn met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Hier gaat de RCC niet in mee. De verwijzing naar de Duitse nationaliteit is kennelijk humoristisch bedoeld. De NEM wilde volgens de RCC met haar reclame niet zeggen dat Duitse bedrijven in het algemeen duurder of niet integer zouden zijn.

Het is niet de eerste keer dat de NEM op de vingers wordt getikt door de RCC. Zie onze eerdere berichtgeving over het optreden van Maurice de Hond. De NEM heeft overigens aangegeven gewoon door te zullen gaan met het uitzenden van de televisiereclame. Dit is mogelijk omdat de RCC geen boetes op kan leggen.

Zie hier de betwiste reclame voor zo lang als het duurt:

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Persrecht, Reclamerecht Tags: NEM, reclame code commissie, vergelijkende reclame

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Joran Spauwen

Tel: +31 20 5506 625
E-mail: joran.spauwen@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report