Het Tros consumentenprogramma Opgelicht?! wijdde een uitzending aan (de directeur van) een opleidingsbureau dat onder meer opleidingen verzorgt tot rij-instructeur. In het programma wordt forse kritiek op de bedrijfsvoering van het bedrijf geuit. Zo zou het bedrijf haar belofte tot baangarantie en studiebegeleiding niet nakomen en draaien de cursisten onverwacht zelf op voor de kosten gemoeid met de examens. In de uitzending worden ook twee gedupeerden aan het woord gelaten. Zij stellen: “Het is hem puur om het geld te doen, of over de ruggen van de mensen die het zelf moeten betalen, of het gemeenschapsgeld van het UWV die hij heel makkelijk binnenharkt.” en “het is, denk ik, gewoon van het geld is binnen en zoek het lekker uit“.
Het bedrijf is not amused door deze uitzending en vordert ondere andere een rectificatie en de mogelijkheid op een weerwoord.
De rechter concludeert dat de kritiek geuit in het programma Opgelicht?! niet onrechtmatig is jegens het bedrijf en haar directeur. Tros heeft aannemelijk gemaakt dat zij een groot aantal klachten heeft ontvangen. Het uitnodigen van vijf gasten in de uitzending wordt door de voorzieningenrechter daarom op zichzelf niet onrechtmatig geacht. Daarnaast hebben eisers niet aannemelijk kunnen maken dat de kritiek op hun handelswijze uit de lucht is gegrepen. Het verwijt van de cursisten is volgens de rechter juist gebleken. Ook de uitlatingen van de klagers in de uitzending kunnen door de beugel. Deze zijn, hoewel onaangenaam voor eisers, gelet op de context en op het feit dat het programma deze uitingen voldoende kenbaar als mening presenteert, niet onrechtmatig. Ten slotte meent de rechter dat voldoende mogelijkheid tot wederhoor is geboden. Het bedrijf koos zelf voor een reactie per e-mail en die e-mail komt in de uitzending aan bod.