• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Burgemeester Groningen probeert met portretrecht kritische advertentie tegen te gaan

Burgemeester Groningen probeert met portretrecht kritische advertentie tegen te gaan

29 mei 2013 door Jens van den Brink

 Dit is een advertentie van het Dagblad van het Noorden van dinsdag 28 mei. Op de foto’s met onderschrift “geschikt of ongeschikt” staan de voormalig burgemeester van Assen Sicko Heldoorn en burgemeester Peter Rehwinkel van Groningen. Heldoorn stelde zich verkiesbaar voor een tweede termijn, maar de gemeenteraad Assen gaf de voorkeur aan een ander waarna Heldoorn vervroegd aftrad. Rehwinkel ambieert een tweede termijn als burgemeester van Groningen, en daar speelde de krant op in.

Volgens de Omroep Groningen heeft de gemeente Groningen het Dagblad van het Noorden nu een boze brief gestuurd, omdat het dagblad het portretrecht van de burgemeester zou hebben geschonden. De gemeente zou zich op verdere stappen beraden.

Daar kan de gemeente Groningen het ook het best bij laten. De brief van de gemeente is niet alleen nogal flauw; mochten ze echt een procedure starten dan geef ik ze weinig kans.

Het portretrecht is geen absoluut recht om ongeautoriseerd gebruik van je portret tegen te gaan. De geportretteerde kan zich alleen tegen publicatie van zijn portret verzetten als hij een redelijk belang heeft. En dat hij hier een redelijk belang heeft ligt niet bepaald voor de hand. Als burgemeester heeft hij te dulden dat er kritische publicaties over hem verschijnen en er op deze manier wordt ingespeeld op gemeentelijke ontwikkelingen. Ook als dat gebeurt in de vorm van een advertentie. De nationale rechter heeft weliswaar een ruimere beoordelingsvrijheid als het gaat om commerciële uitingen, maar ook commerciële uitingen vallen onder de uitingsvrijheid.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Auteursrecht, Persrecht Tags: commerciële uiting, portretrecht, uitingsvrijheid, verzilverbare puopulariteit

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Jens van den Brink

Tel: +31 20 5506 843
E-mail: jens.van.den.brink@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report