Supermarktketen Albert Heijn staakt de al sinds 2009 lopende Laagste Actieprijsgarantie-campagne; volgens de media met als directe aanleiding een uitspraak van de Reclame Code Commissie van afgelopen februari.
Het betreft de actie waarbij Albert Heijn in Bonusfolders en op haar Bonuswebsite zonder voorbehoud stelde dat de in die folder en op die website genoemde A-merken nergens goedkoper zijn. De actie bleek echter niet te gelden voor de artikelen die op de ‘flap’ van de folder stonden, terwijl ook bepaalde andere in de folder en op de website genoemde artikelen niet onder de actie vielen. In dat verband oordeelde de Reclame Code Commissie dat de reclame-uitingen van Albert Heijn te absoluut zijn en daarmee misleidend en oneerlijk. Dat Albert Heijn in de uitingen kennelijk verwees naar de voorwaarden op haar website of bij de servicebalie, deed volgens de Commissie niet aan het misleidende karakter van de reclame af.
Of de uitspraak van de Reclame Code Commissie werkelijk de directe aanleiding is voor het staken van de actie, is de vraag. Een belangrijk kenmerk van de actie was namelijk dat klanten het aankoopbedrag van een Bonusfolder-aanbieding terug kregen, als zij konden aantonen dat hetzelfde product elders goedkoper was. En als dank voor die melding kreeg de klant daarbij nog een appeltaartje van Albert Heijn aangeboden ook. Gevolg was dat klanten andere supermarkten afstruinden op zoek naar dezelfde goedkopere producten; en dan niet vanwege het appeltaartje, maar om bijvoorbeeld het aankoopbedrag van een kofferbak vol bier terug te kunnen claimen …