Met het vorige gezicht van de reclames van de Nederlandse Energie Maatschappij ging het maar net goed. Natasja Froger had volgens de Reclame Code Commissie onvoldoende gezag en vertrouwen om het Nederlandse publiek te beïnvloeden. De Reclame Code Commissie heeft nu geoordeeld dat de NEM wèl het vertrouwen en gezag van Maurice de Hond – het nieuwe gezicht – heeft misbruikt om hun energiediensten aan te prijzen. In de reclames van de NEM zegt De Hond: “Uit mijn onderzoek blijkt dat minstens 94 procent van de Nederlandse huishoudens te veel betaalt voor energie. Al die mensen kunnen fors besparen als ze overstappen. Bekijk mijn onderzoek en vergelijk zelf (..)”.
Artikel 11.2 van de Nederlandse Reclame Code verbiedt het laten optreden in een reclame van personen die geacht kunnen worden gezag of vertrouwen te hebben bij bepaalde publieksgroepen. Als op dit gezag of vertrouwen wordt voortgeborduurd is de reclame in strijd met de Reclame Code, aldus de Reclame Code Commissie.
Natuurlijk mag je verwijzen naar onafhankelijk onderzoek en gezichten van bekende Nederlanders gebruiken. In dit geval was de reclame waarschijnlijk niet duidelijk genoeg gepositioneerd als reclame. De Hond verwijst in de reclame namelijk naar zijn eigen – weliswaar onafhankelijke – onderzoek. Maurice de Hond geniet grote bekendheid als onafhankelijk onderzoeker en treedt in die functie regelmatig op in actualiteitenprogramma’s. De Hond als onafhankelijk onderzoeker en ‘reclamegezicht’ gaat volgens de Reclame Code Commissie niet samen.
De NEM heeft aangegeven in beroep te zullen gaan. Update van 13 augustus: Op 24 augustus a.s. zal het College van Beroep deze zaak behandelen.