• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » ‘Careful… that’s a Lewis Vuitton!‘ – Louis Vuitton verliest zaak tegen film the Hangover II

‘Careful… that’s a Lewis Vuitton!‘ – Louis Vuitton verliest zaak tegen film the Hangover II

19 juni 2012 door Tessel Peijnenburg

lewis-vuitton-2Louis Vuitton is inmiddels bekend om haar felle strijd tegen namaakartikelen en alles dat daar naar riekt. Bekend is de zaak tussen kunstenares Nadia Plesner en Louis Vuitton over het gebruik door Plesner van een look-a-like Louis Vuitton tas in haar kunstwerken Simple Living en Darfurnica. Zie hierover onze eerdere berichten hier en hier. Nu moest de The Hangover Part 2, een film van Warner Bros, het ontgelden.

Het gaat om een scene op een vliegveld, waarin een van de hoofrolspelers plaats wil nemen naast een andere hoofdrolspeler en daarbij een tas verplaatst. Daarop wordt hem toegeroepen “Careful… that’s a Louis Vuitton!‘ Het is alleen geen echte Louis Vuitton, maar een namaak tas. Bovendien wordt voor het komische effect ‘Louis’ uitgesproken als ‘Lewis’.

Louis Vuitton spande een zaak aan tegen Warner Bros, omdat het publiek zou denken dat het om een echte Louis Vuitton tas ging. Daarnaast was de “Lewis Vuitton’ quote een van de meeste kenmerkende zinnen van de film en deze zou schade toebrengen aan haar merk. Ze vorderde onder meer schadevergoeding en vernietiging van alle kopieën van “The Hangover Part 2”

De rechter gaat niet mee in het betoog van Louis Vuitton. De verwarring door het gebruik van de neptas was minimaal. Ook de ‘Lewis’ grap mocht. De rechter overwoog dat de vrijheid van meningsuiting en de artisitieke expressie van de filmmaker hier moest prevaleren. Warner Bros was gelukkig met de uitspraak zeker nu ze eerder wel een schadevergoeding moest betalen aan een tatoeage-artiest vanwege auteursrechtinbreuk.

Voor wie de grap nog niet heeft begrepen. Hieronder een uitgebreide analyse van de rechter.

“Alan’s terse remark to Teddy to ‘[be] [c]areful’ because his bag ‘is a Lewis Vuitton’ comes across as snobbish only because the public signifies Louis Vuitton — to which the Diophy bag looks confusingly similar — with luxury and a high society lifestyle. His remark also comes across as funny because he mispronounces the French ‘Louis’ like the English ‘Lewis,’ and ironic because he cannot correctly pronounce the brand name of one of his expensive possessions, adding to the image of Alan as a socially inept and comically misinformed character. This scene also introduces the comedic tension between Alan and Teddy that appears throughout the Film.”

Bekijk het ‘Lewis’ Vuitton moment hier

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Persrecht Tags: artistieke vrijheid, louis vuitton, merkinbreuk, vrijheid van meningsuiting

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Tessel Peijnenburg

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report