• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » sterftelefoongidssterf.nl, mag dat?

sterftelefoongidssterf.nl, mag dat?

15 augustus 2012 door Jens van den Brink

sterftelefoongidssterfDWDD sidekick Alexander Klöpping verbaast zich over het feit dat de Telefoongids ongevraagd papieren gidsen door het land stuurt, terwijl daar vandaag de dag net iets minder behoefte aan is. En om aan die frustratie handen en voeten te geven heeft hij de domeinnaam sterftelefoongidssterf.nl geregistreerd, en die door laten linken naar de pagina waar je je kunt afmelden voor ontvangst van de Telefoongids. Dat liet hij al op 6 augustus via Twitter weten . Een grap die niet heel veel aandacht kreeg. Tot het moment dat de Telefoongids zich meldde. De Telefoongids vindt dat sprake is van merkinbreuk omdat zonder noodzaak schade zou worden toegebracht aan de reputatie van haar merk.  

Klöpping reageert daarop: “Beste meneer Bouten, het is 2012. Stopt u alstublieft met de deur-aan-deur verspreiding van de papieren telefoongids, en voer een landelijk opt-in systeem in. U bent er al mee begonnen in Den Haag en Amsterdam. Als u stopt met het ongevraagd spammen van de rest van Nederland, haal ik de domeinnaam offline.” Klöpping zal zich juridisch gezien op een geldige reden moeten beroepen: de vrijheid van meningsuiting staat het toe felle kritiek te uiten op het weinig duurzame beleid van de Telefoongids. Als het tot een procedure komt, zou voor de rechter (of het panel als het een domeinnaamarbitrage wordt) relevant kunnen zijn of Klöpping die kritiek ook op een andere manier had kunnen uiten. De zaak injeholland.nl uit 2005 is wat dat betreft geen goed teken voor Klöpping. Aan de andere kant kan de actie van Klöpping mogelijk op meer sympathie bij de rechter rekenen, zeker als het een rechter is die weet dat het woord “sterf” behoort tot het internetjargon.

De Telefoongids “beraadt zich op verdere stappen”. De vraag is natuurlijk of het wel heel relevant is wie er uiteindelijk juridisch aan het langste eind trekt. Want wat levert de Telefoongids nou meer reputatieschade op. De actie van Klöpping, of hun eigen sommatie? Het beroemde Streisand of  Giggs effect is al in werking getreden.

Update 20 augustus 2012: niets blijft de Telefoongids nu bespaard: het is komkommertijd en er tekent zich inmiddels een kamermeerderheid af tegen het ongevraagd verspreiden van de telefoongids.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Internetrecht, Persrecht Tags: domeinnaamjurisprudentie, merkinbreuk

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Jens van den Brink

Tel: +31 20 5506 843
E-mail: jens.van.den.brink@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report