Het Amerikaanse Tesla Motors, fabrikant van onder meer electrische sportwagens, is al een paar jaar in juridisch gevecht met het populaire autoprogramma Topgear. Reden daarvan is kritisch commentaar van presentator Jeremy Clarkson. Clarkson stelde dat een van de modellen van Tesla, de ‘Roadster’, niet in staat was op zijn accu’s de door de fabriek geclaimde afstand af te leggen: “Although Tesla say it will do 200 miles, we worked out that on our track it would run out after just 55 miles and if it does run out, it is not a quick job to charge it up again.” Daarbij werden beelden getoond van de mannen van Topgear die de auto de hangar in moesten duwen om de accu’s opnieuw op te laden (zie afbeelding).
Tesla stelde onder meer dat door die berichtgeving 200 Roadsters minder zijn verkocht en het vertrouwen van haar investeerders is gedaald. Daarop startte Tesla een rechtzaak tegen Topgear, die zij vervolgens verloor. Tesla moest daardoor meer dan 100.000 pond aan kosten van Topgear betalen. Daarop ging Tesla in hoger beroep, maar wederom zonder succes. De voorzitter van het Britse ‘Appeal Court’ oordeelt: “Moreover, on the basis of the material currently before the court I do not think that there is any real prospect of Tesla’s being able to demonstrate at trial that it has suffered any quantifiable loss by reason of any of the actionable statements.”. De vorderingen van Tesla worden vervolgens afgewezen.
Aan Tesla is Topgear dus niks verschuldigd, maar de producent van Topgear is niet te beroerd om wel aan de rechter excuses aan te bieden: “I’d also like to apologise to the judges for making them have to watch so much Top Gear“.
Inmiddels ligt Tesla ook overhoop met de New York Times over een kritische review.