• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Carnaval in Hulst ………

Carnaval in Hulst ………

5 januari 2011 door Rogier Overbeek

carnaval1Een concurrent, diens vrouw en medewerkers op de hak nemen en afficheren als homo’s en travestieten in een advertentie in een lokale carnavalskrant; mag dat? Volgens de rechtbank Middelburg wel, zo blijkt uit een gisteren gepubliceerd vonnis van 27 oktober 2010.

Een horeca-uitbater in Hulst (gedaagde) had bedacht dat het in de plaatselijke ‘buutreednen’-traditie leuk zou zijn om in aanloop naar carnaval 2009 een grapje met zijn dorpsconcurrent (eiser) uit te halen met de volgende advertentie in de carnavalskrant:

“[naam zaak gedaagde] is tijdens haar eerste carnaval omgedoopt tot “[naamcombinatie tussen zaak gedaagde en eiser]” Met gastoptreden van het franse komische duo Um et Um [naam medewerker] Kazzan en zijn lieftallige assistente [naam echtgenote] the Dike

Eu, is me dà verschiete,
Carnaval tussen doomos en travestiete.
Iedere dag zemme wai ope
en kunde bai ons duuzend bierkes kope.
Elke dag is bai ons “the place2be”
Alleen nieuwe meskes die zain ier nie.”

De concurrent was echter not amused en de ‘grap’ liep helemaal uit de hand: van media-aandacht in BN/De Stem tot zelfs aangifte bij de politie en een gesprek tussen de kemphanen en de burgermeester aan toe. Publiekelijke verontschuldigingen van gedaagde waren voor de concurrent niet voldoende. Deze stapte naar de rechter en vorderde € 6.557,50 schadevergoeding. Volgens de concurrent was zijn eer en goede naam te grabbel gegooid en hadden de mensen in het dorp het er nog over. Hij beriep zich daarbij kennelijk op het algemene leerstuk van de onrechtmatige daad en niet (ook) op de vergelijkende reclameregels.

Ook de rechtbank vindt dat gedaagde inbreuk heeft gemaakt op de eer en goede naam van zijn concurrent. De rechtbank kan er echter wél de lol van inzien en is het met gedaagde eens dat de – slechts eenmalige – advertentie in de context moet worden gezien van carnaval en dat de lezers deze met een korreltje zout hebben genomen. De rechtbank komt tot de slotsom dat de advertentie niet opzettelijk beledigend, of onnodig grievend is en dat er derhalve geen sprake is van onrechtmatig handelen. De vorderingen van de concurrent worden afgewezen. Zijn lange tenen hebben hem dik anderhalf jaar later dus niets opgeleverd.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Persrecht, Reclamerecht Tags: Ongeoorloofde reclame, onrechtmatige publicatie, parodie

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Rogier Overbeek

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report