• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Consumentenautoriteit spreekt opnieuw online ticketshops aan

Consumentenautoriteit spreekt opnieuw online ticketshops aan

29 december 2010 door Rogier Overbeek

consumentenautoriteitDe Consumentenautoriteit heeft vorige week enkele online doorverkopers van tickets voor concerten en andere evenementen bevolen hun websites aan te passen op straffe van een dwangsom van € 5.000,- per week. Het gaat om de websites www.ticketunlimited.nl, www.pepetickets.nl, www.ticketsnederland.nl en www.kaartverkoop.nl.

Volgens de Consumentenautoriteit voldoet de informatievoorziening van de websites niet aan de wettelijke vereisten, waaronder die van de Wet oneerlijke handelspraktijken. Zo zou het onduidelijk zijn dat het bij de aangeboden tickets gaat om doorverkoop, wordt de consument niet geïnformeerd dat met de aanschaf van doorverkochte tickets risico’s zijn gemoeid, wordt de prijs van de tickets op onjuiste wijze vermeld en worden niet alle bedrijfsgegevens van de websiteaanbieders vermeld. De Consumentenautoriteit meldt dat de vier aangesproken ondernemingen inmiddels hebben beloofd hun website aan te passen.      

Het doorverkopen van toegangskaarten voor evenementen is niet bij wet verboden. Wel is al enige tijd het wetsvoorstel Doorverkoop toegangskaarten aanhangig. Ook dit wetsvoorstel verbiedt de tussenhandel niet, maar beoogt onredelijke prijsverhogingen aan te pakken. Het voorstel staat een maximale verhoging van 20% van de oorspronkelijke toegangsprijs toe. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel afgelopen voorjaar aangenomen, maar vanuit de Eerste Kamer zijn enkele kritische vragen gekomen. Het is dus de vraag of, en zo ja wanneer het wordt aangenomen. De evenementenorganisatoren zelf proberen de doorverkoop van toegangskaarten contractueel te verbieden. Zij behouden zich daarbij het recht voor de kaarten ongeldig te verklaren in geval van doorverkoop. Zo heeft concertorganisator Mojo dit jaar voor verschillende concerten toegangskaarten ongeldig gemaakt. Hetzelfde deed de KNVB in 2009 met honderden kaarten voor de WK-kwalificatiewedstrijd Nederland-Schotland.

De Consumentenautoriteit ziet er sinds enige tijd streng op toe dat websites die toegangskaarten doorverkopen voldoen aan de geldende informatieverplichtingen. Zoals wij op Media Report berichtten resulteerde dit afgelopen september al in lasten onder dwangsom tegen vijf online tussenhandelaren. Het doorverkopen van tickets als zodanig wordt dus niet aangepakt; de wijze waarop dit gebeurt wel.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Internetrecht Tags: Consumentenautoriteit, Doorverkoop toegangskaarten, online ticketshops, Wet oneerlijke handelspraktijken

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Rogier Overbeek

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report