In het kader van Halloween verscheen de hiernaast afgebeelde Pepsi-reclame, die voor de gelegenheid in een speciaal jasje is gestoken.
Erg grappig, maar zeker niet zonder risico’s. Indien de reclame aan een Nederlandse rechter zou worden voorgelegd dan zou Pepsi wel eens een probleem kunnen hebben. Vergelijkende reclame mag in beginsel, maar je concurrent kleineren niet. Een beroep op het feit dat het slechts ‘een grapje’ is lijkt niet erg kansrijk, want voor humor in reclames ten koste van een concurrent bestaat onder Nederlands recht zeer weinig ruimte. Mogelijk kan Coca-Cola zich ook beroepen op haar merkrechten.
Korte tijd na het verschijnen van de Pepsi-reclame stond deze afbeelding op internet:
Het feit dat de afbeelding te vinden is op de humoristische website 9gag.com, wijst erop dat deze reactie hoogstwaarschijnlijk niet van Coca-Cola zélf afkomt. Desalniettemin is hij wat mij betreft minstens zo sterk als de originele reclame-uiting.
Op dit weblog zijn nog meer ‘Coca-Cola-bash’ reclames van Pepsi te vinden.