De Reclame Code Commissie heeft na een klacht van het technische bedrijf Fir-Tex geoordeeld dat de reclame rondom de ‘Power Balance’ armband, het polsbandje dat dankzij een aantal oranjevoetballers als Wesley Sneijder en Arjen Robben grote bekendheid kreeg, misleidend is. Fire-Tex opereert in dezelfde ‘energiemarkt’ en voelde zich beschadigd door de aanwezigheid in de markt van het ‘nepbandje’.
Fabrikant Power Balance heeft volgens de Reclame Code Commissie niet kunnen aantonen dat het armbandje -zoals door Power Balance werd beweerd- evenwicht, kracht en lenigheid zou verbeteren.
Iwan Postel van Fir-Tex reageert als volgt op de uitspraak: “Dit is een geweldig begin om aan te tonen dat die bandjes voor geen meter werken”(…) “Want laten we wel zijn, die dingen zijn gewoon troep waar Power Balance honderden miljoenen aan verdient.”, zo meldt het AD.
Hoewel Power Balance nog de mogelijkheid van beroep heeft bij het College van Beroep, lijkt ze zich te hebben neergelegd bij het oordeel van de Reclame Code Commissie.
Al eerder verbood de Reclame Code Commissie reclames met betrekking tot de ‘Biostabil‘, een soortgelijk product. Omdat een aantal tv-zenders, waaronder SBS en RTL, niet is aangesloten bij de Stichting Reclame Code, zijn er nog steeds reclames over de Biostabiel op televisie te zien.
Overigens droeg Wesley Sneijder gisteren tijdens de EK-kwalificatie wedstrijd tegen Finland wederom twee oranje polsbandjes. Niet te zien was of de Power Balance daar onder zat..