De redactie van Media Report volgt de (juridische) ontwikkelingen rondom actrice Lindsay Lohan uiteraard op de voet. In 2011 sleepte ze rapper Pitbull voor de rechter (overigens zonder succes), en in 2014 kregen de makers van de populaire game Grand Theft Auto een dagvaarding op de mat. De klacht: een karakter in het spel zou teveel op haar lijken, en daarmee inbreuk maken op haar zogenaamde ‘right of publicity‘ (het recht om invloed te hebben op het gebruik van je identiteit in reclames of in de handel). De Appellate Division van de rechtbank New York deed vorige week uitspraak en wees de zogenaamde ‘motion to dismiss’ van de makers van GTA toe.
Lohan had betoogd dat Lacey Jonas, een personage in GTA, direct op haar ‘persona and image’ was geïnspireerd. Daarvoor had zij onder meer aangevoerd:
“Lohan argues that defendants purposefully used Lohan’s bikini, shoulder-length blonde hair, jewelry, cell phone, and “signature peace sign’ pose” in one image, and used Lohan’s likeness in another image by appropriating facial features, body type, physical appearance, hair, hat, sunglasses, jean shorts, and loose white top. Finally, Lohan argues that defendants used her portraits and voice impersonation in a character that is introduced to the player in a “side mission.” “
De Appellate Division gaat hier niet in mee. Omdat de makers van GTA de naam van Lohan niet gebruiken, Lohan niet als acteur in het spel hebben ingezet en geen foto van haar in het spel hebben verwerkt is de conclusie dat haar claim “must fail because defendants did not use Lohan’s name, portrait or picture”.
Bovendien: zelfs áls dit zo zou zijn geweest (zo vervolgt de Appellate Division), kan de claim van Lohan niet slagen omdat een game niet valt binnen de definitie van ‘advertising’ of ’trade’, wat is vereist voor een succesvol beroep op een ‘right to publicity’. Een game is een “work of fiction and satire”, en valt onder de ruime bescherming van het First Amendment:
“video games communicate ideas (…) and deserve First Amendment protection. This video game’s unique story, characters, dialogue, and environment, combined with the player’s ability to choose how to proceed in the game, render it a work of fiction and satire.”