Ontwikkeling rondom leidraden duurzaamheidsclaims staat niet stil
Afgelopen februari signaleerde ik dat de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking is getreden per 1 februari jl. Deze code is afkomstig van de Stichting Reclame Code. Inmiddels hebben ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) weer van zich laten horen in het kader van verdere ontwikkeling rondom regulering op het gebied van duurzaamheidsclaims.
De vernieuwde leidraad duurzaamheidsclaims
Sinds 2021 lag er al een leidraad duurzaamheidsclaims. Die leidraad heeft de ACM nu vernieuwd. Uit de leidraad duurzaamheidsclaims volgen vijf vuistregels voor goede duurzaamheidsclaims. Dit is overigens niet nieuw – de vuistregels (zij het qua formulering op sommige punten aangepast) waren ook opgenomen in de leidraad uit 2021.
Hoe zien die vuistregels eruit?
- Duurzaamheidsclaims moeten juist, duidelijk, specifiek en volledig zijn;
- Duurzaamheidsclaims moeten met feiten onderbouwd worden en moeten actueel gehouden worden;
- Vergelijkingen met andere producenten of concurrenten moeten eerlijk zijn;
- Toekomstige duurzaamheidsclaims moeten concreet en meetbaar beschreven worden;
- Visuele claims en keurmerken moeten behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.
Vuistregel 1 en 2 zijn van toepassing op alle duurzaamheidsclaims. Vuistregel 3, 4 en 5 zijn aanvullende eisen voor het gebruik van vergelijkende claims, claims ten aanzien van duurzaamheidsambities van bedrijven en visuele claims en keurmerken.
Naar eigen zeggen heeft de ACM ervaring op gedaan met de toepassing van de leidraad in de praktijk en heeft de ACM reacties van diverse stakeholders uit de branche verwerkt. Ook heeft de ACM de Europese ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving in deze vernieuwde versie verwerkt. Naast de hierboven weergegeven algemene vuistregels die reeds bekend waren biedt de leidraad uitleg over de invulling daarvan. Ook zijn in de leidraad verschillende voorbeelden van goede en foute claims opgenomen.
Cateautje Hijmans van den Bergh (bestuurslid van de ACM) geeft aan “Met deze vernieuwde leidraad bieden we ondernemers praktisch advies voor de formulering en onderbouwing van hun duurzaamheidsclaims. Juiste en duidelijke duurzaamheidsclaims zijn ook in het belang van bedrijven om een eerlijk speelveld te creëren”.
AFM consulteert een leidraad duurzaamheidsclaims
Bijna gelijktijdig met de presentatie van de vernieuwing van de leidraad duurzaamheidsclaims door de ACM biedt de AFM een leidraad duurzaamheidsclaims ter consultatie aan. De AFM probeert met deze leidraad (bedoeld voor financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders) handvatten te geven aan marktpartijen voor het doen van duidelijke, niet-misleidende en correcte duurzaamheidsclaims. Marktpartijen hebben tot 24 juli 2023 de mogelijkheid te reageren op de leidraad.
Het moge duidelijk zijn dat het onderwerp duurzaamheidsclaims sector overstijgende belangstelling krijgt en hoog op menig agenda staat.
Wij zullen de ontwikkelingen in de gaten blijven houden.