• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden

Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden

20 februari 2023 door Merel Rondhuis

Vernieuwing van de Milieu Reclame Code

Afgelopen 1 februari is de Code voor Duurzaamheidsreclame (CDR) in werking getreden. Deze code vernieuwt en vervangt de eerdere Milieu Reclame Code. De CDR heeft als doel het stimuleren van het op verantwoorde wijze maken van duurzaamheidsreclame. Net als bijvoorbeeld de Reclamecode Online Kansspelen maakt de CDR onderdeel uit van de Bijzondere Reclamecodes. De voorganger van de CDR had alleen betrekking op milieuclaims maar de CDR geldt voor alle duurzaamheidsclaims.

Volgens Van der Harst (directeur Stichting Reclame Code) is het belangrijker dan ooit dat consumenten moeten kunnen vertrouwen op wat er in reclame wordt gezegd over duurzaamheid. De Stichting Reclame Code ziet naar eigen zeggen een toename van het aantal klachten over onduidelijke of onjuiste duurzaamheidsclaims en acht het daarom van belang dat de Reclame Code Commissie een actueel toetsingskader heeft om ook duurzaamheidsclaims te kunnen beoordelen.  Volgens de Stichting Reclame Code is het verder van belang dat adverterende bedrijven duidelijke regels hebben die zij kunnen toepassen in de praktijk. De CDR moet hiervoor uitkomst bieden.

Wat is duurzaamheidsreclame en wat zijn duurzaamheidsclaims?

Reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code houdt in iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden. Onder reclame wordt mede verstaan het vragen van diensten.

Onder duurzaamheidsreclame wordt reclame verstaan waarin een of meer duurzaamheidsclaims worden gemaakt.

Een duurzaamheidsclaim kan volgende de CDR bestaan uit een milieuclaim of ethische claim.

Een milieuclaim is volgens de CDR een claim die suggereert of anderszins de indruk wekt dat een product of activiteit een positieve, minder of geen invloed heeft op het milieu. Een ethische claim is volgens de CDR een claim die de indruk wekt dat de productie of de activiteit van een bedrijf heeft plaatsgevonden volgens bepaalde ethische standaarden.

Wat is er veranderd ten opzichte van de Milieu Reclame Code?

Als gezegd is de reikwijdte uitgebreid: niet alleen milieuclaims maar alle duurzaamheidsclaims vallen  onder de reikwijdte van de CDR. De kern blijft verder hetzelfde: claims inzake duurzaamheid mogen niet misleiden en moeten aantoonbaar juist zijn. Zo volgt uit artikel 3.2 bijvoorbeeld dat wanneer een adverteerder communiceert over zijn duurzaamheidsambitie, voldoende duidelijk dient te worden gemaakt dat het om een streven gaat en niet om de huidige situatie. Als misleidend wordt beschouwd het adverteren met een streven waarvan men in redelijkheid niet kan verwachten dat het ooit behaald zal worden.

Uiteraard doet de CDR niet af aan (en is de CDR in lijn met) andere wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid en de interpretatie daarvan door de ACM in de Leidraad Duurzaamheidsclaims.

Vervolg?

Er is momenteel Europese wetgeving in de maak op het gebied van duurzaamheidsclaims. De Stichting Reclame Code heeft dan ook aangegeven de CDR na een jaar te gaan evalueren om indien nodig aanpassingen te kunnen maken.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Mediaregulering, Reclamerecht Tags: duurzaamheid, Mediaregulering, reclame, Reclame Code, reclame code commissie

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Merel Rondhuis

Tel: 020 550 6815
E-mail: merel.rondhuis@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report