• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Nieuwe Bijzondere Reclame Codes

Nieuwe Bijzondere Reclame Codes

9 maart 2015 door Fabienne Dohmen

Er zijn twee nieuwe Bijzondere Reclame Codes in werking getreden, de Reclamecode Cosmetische Producten (RCP) en de Code voor Medische zelfzorg Hulpmiddelen (CMH). Daarnaast zijn vier bestaande reclame codes op een aantal punten gewijzigd. De Reclame Code voor Cosmetische Producten bevat specifieke regels voor cosmeticareclame. Afbeeldingen die worden gebruikt om cosmetica aan te prijzen mogen niet misleidend zijn, de afbeeldingen mogen niet zo worden bewerkt dat het effect van het product onrealistisch wordt weergegeven. Het retoucheren van afbeeldingen is nog wel toegestaan maar de Code verbindt daar de voorwaarde aan dat daarmee niet de indruk mag worden gewekt dat het product kenmerken of functies bevat die het niet heeft. Ook ten aanzien van het gebruik van modellen in cosmetica reclames is een nieuwe regel opgenomen. Volgens de code mogen; “in reclame-uitingen gebruikte modellen en digitale technieken (…) niet de indruk geven dat een bepaalde lichaamsvorm de voorkeur geniet, of extreme dunheid aanmoedigen”. Deze regel is het resultaat van de jarenlange discussie over te magere modellen in reclames. Het gebruik van zeer magere modellen heeft immers al vaker geleid tot klachten bij de Reclame Code Commissie bijvoorbeeld naar aanleiding van de Sapph reclames, waar Media Report eerder over heeft bericht. Nieuw in de Reclame Code voor Medische zelfzorg Hulpmiddelen is dat wanneer een reclame voor een medisch zelfzorg hulpmiddel op radio en/of televisie wordt uitgezonden, door de Code omschreven als ‘vluchtige media’, de reclame-uiting niet hoeft te vermelden voor wie het product niet geschikt is. Het ontraden van het gebruik van bepaalde medische zelfzorg hulpmiddelen voor mensen waarvoor deze niet geschikt zijn is in andere media wel een verplichting.

Naast de introductie van deze twee nieuwe bijzondere reclame codes is aan vier bestaande reclame codes ook nog het een en ander gewijzigd. De belangrijkste wijziging vond plaats in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Reclame voor voedingsmiddelen (waar gezondheidsclaims in worden gedaan) gericht op kinderen is niet toegestaan voor kinderen onder de 12 jaar. Daarnaast is in de Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de  Wet op de kansspelen (RVK) 2015 nader ingevuld wanneer sprake is van oneerlijke reclame. In de Code voor het gebruik van Postfilter 2015 en de Code Publieksreclame voor Geneesmiddelen (CPG) 2015 zijn een aantal redactionele wijzigingen doorgevoerd.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Mediaregulering, Persrecht, Reclamerecht Tags: cosmetica, medische zelfzorg hulpmiddelen, Reclame Code, reclame code commissie, voedingsmidelen

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Fabienne Dohmen

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report