Goed begin van 2011 voor uitgevers (met name voor de Persgroep). Ten eerste eindelijk weer groei in de oplages van veel kranten: in het derde kwartaal van 2010 de Volkskrant +4%, AD & Trouw +3%, NRC Next +8% en de Telegraaf +2%. Over dezelfde periode blijkt ook de oplage van veel tijdschriften te zijn gestegen.
En ook nog eens een pluim van de NMa. Drie grote Nederlandse (c.q. Belgische) uitgevers zijn hun afspraken met de Nederlandse Mededingingsautoriteit over het invoeren van complianceprogramma’s voor de advertentiemarkt netjes nagekomen, zo meldt de NMa op haar website:
De Persgroep, Telegraaf Media Groep en de Nationale Regiopers Dagbladen zijn de afspraken die zij met de NMa hebben gemaakt nagekomen. In 2007 heeft de NMa met de Persgroep, Telegraaf Media Groep en de Nationale Regiopers Dagbladen afgesproken dat zij een complianceprogramma invoeren. Zo’n programma helpt ondernemingen te voorkomen dat mensen binnen de onderneming zich schuldig maken aan overtredingen van het mededingingsrecht. De NMa heeft documenten hierover bekeken en gesprekken gevoerd met de door de bedrijven speciaal hiervoor aangestelde mensen.
In 2007 rondde de NMa een onderzoek af naar gedragingen in de advertentiemarkt. Dit onderzoek had onvoldoende aanwijzingen opgeleverd om voortzetting van het onderzoek te rechtvaardigen. Op verzoek van de NMa hebben TMG, NRp en PCM, dat later is overgenomen door de Persgroep, complianceprogramma’s ingevoerd. Ten tijde van de invoering waren complianceprogramma’s een nog relatief onbekend fenomeen in het Nederlandse bedrijfsleven. Inmiddels zien steeds meer bedrijven complianceprogramma’s als een kans om te voorkomen dat medewerkers de wet overtreden. De NMa juicht deze ontwikkeling toe.