• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Baauer laat Harlem Shake van Banks verwijderen

Baauer laat Harlem Shake van Banks verwijderen

26 februari 2013 door Tessel Peijnenburg

De ‘Harlem Shake’ is het nummer dat wordt gebruikt voor vele bizarre YouTube videos. De video’s verlopen allen volgens een vast stramien, gebaseerd op deze oer Harlem Shake video. In het midden staat een persoon (bij voorkeur met helm of masker) in zijn eentje te dansen op de muziek. De mensen daaromheen gaan door met hun dagelijkse bezigheden. Op het moment dat de bas inslaat en een stem zegt “Do the Harlem Shake” gaat iedereen heel wild dansen/bewegen. Hierbij wordt het gebruik van verkleedkleren, opblaasbeesten, kantoormeubilair of echte dieren niet geschuwd. Hier en daar zijn ook variaties op het thema te vinden.

Dit is echter slechts een selectie van het aanbod. Het nummer is inmiddels duizenden keren gebruikt voor ‘eigen’ Harlem Shakes. Rapster Azealia Banks  besloot een eigen rap over het nummer te zetten.

Baauer, de producent van het nummer ‘Harlem Shake’, was niet blij met de versie van Azealia Banks. Voordat zij haar versie releaste had Baauer haar verzocht dit niet te doen. Toen Baauer de versie van Banks van Soundcloud liet verwijderen vanwege auteursrechtinbreuk raakten Banks en Bauer verwikkeld in een verhitte Twitter discussie waarvan de essentie kan worden samengevat in Banks’ woorden; “I feel like Harlem shake was a ho with some free pussy and everyone was allowed to fuck but me. :(“.

Voor zover bij ons bekend heeft Baauer geen andere versies van de Harlem Shake laten verwijderen. Baauer verdient geld aan de versies die anderen maken en op YouTube uploaden, door het gebruik van het  YouTube’s Content ID System. Dit systeem stelt rechthebbenden in staat het gebruik van hun werk op YouTube op te sporen. Vervolgens kunnen zij besluiten deze werken te blokkeren, monitoren óf te exploiteren. YouTube draagt namelijk advertentie-inkomsten af aan de rechthebbenden. Een lucratieve deal voor Baauer aangezien zijn er volgens berichten in de media inmiddels meer dan 40.000 ‘Harlem Shakes’ zijn geupload.

Uiteraard kon de Ha(a)rlem Shake niet op zich laten wachten.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Internetrecht Tags: Azaelia Banks, Baauer, Content ID, Harlem Shake, Internet, youtube

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Tessel Peijnenburg

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report