• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Leeuwarder domeinnaamrecht?

Leeuwarder domeinnaamrecht?

22 mei 2009 door Jens van den Brink

Een domeinnaam is geen intellectueel eigendomsrecht. Als je een domeinnaam hebt geregistreerd kun je je vervolgens niet met een beroep op die domeinnaam verzetten tegen anderen die een naam gebruiken (als domeinnaam of anders) die lijkt op jouw domeinnaam. Dat kan alleen anders zijn als jouw domeinnaam identiek is aan of overeenstemt met een merk dat je hebt geregistreerd of als je de domeinaam als handelsnaam gebruikt. In het laatste geval kan de domeinnaam als handelsnaam worden beschermd.

De voorzieningenrechter van de rechtbank Leeuwarden lijkt hier anders over te denken. In zijn uitspraak van 13 mei is een soort domeinnaamrecht in het leven geroepen. De zaak draaide om twee concurrerende lingeriezaken. De eenmanszaak Club Wear verkoopt sinds 2005 sexy uitgaanskleding en lingerie via internet, onder andere via de domeinnamen club-wear.nl en clubwear.nl. Op 10 maart 2008 registreert een ander de domeinnaam clubswear.nl. Ook Clubswear verkoopt volgens haar site “sexy outfits, van top tot teen, voor elke gelegenheid” via internet.

De voorzieningenrechter vindt dat sprake is van verwarringsgevaar. ‘De door [gedaagde] gebruikte domeinnaam www.clubswear.nl wijkt slechts in geringe mate af van de door [eiseres] gebruikte domeinnaam www.clubwear.nl, terwijl voldoende aannemelijk is geworden dat [eiseres] en [gedaagde] zich via de door hen gebruikte websites in hoofdzaak richten op de verkoop van soortgelijke waren, te weten de verkoop van sexy uitgaanskleding en aanverwante artikelen. Hiermee kan naar het oordeel van de voorzieningenrechter voor de gemiddelde internetgebruiker die op zoek is naar de website van [eiseres] verwarring ontstaan, in die zin dat men – aangekomen op de website van [gedaagde] – veronderstelt met de website van [eiseres] van doen te hebben, terwijl het een website van [gedaagde] betreft.’

Het lijkt onwaarschijnlijk dat er nu opeens een domeinnaamrecht in het leven is geroepen, op grond waarvan kan worden opgetreden tegen verwarringwekkende jongere domeinnamen. Het lijkt er eerder op dat de voorzieningenrechter bedoelde te zeggen dat Clubswear inbreuk maakte op het handelsnaamrecht van Clubwear. Beide partijen gebruikten hun domeinnaam immers als handelsnaam.

De site van Clubswear wordt nu doorgelinkt naar www.staplingerie.nl, nog steeds hèt adres voor “sexy outfits, van top tot teen, voor elke gelegenheid”.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Internetrecht Tags: clubwear, domeinnaamrecht, domeinnamen, Internet

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Jens van den Brink

Tel: +31 20 5506 843
E-mail: jens.van.den.brink@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report