• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Notice & Takedown; Houston we have a problem

Notice & Takedown; Houston we have a problem

9 augustus 2012 door Joran Spauwen

559440main_curiosity_800-600Door het volgen van een Notice & Takedown-procedure kun je verzoeken om onmiskenbaar onrechtmatige content van een website af te halen. De aanbieder van het platform waar de content te vinden is, moet vervolgens beslissen of het verzoek gegrond is en zo ja; de content verwijderen. Deze beoordeling is natuurlijk niet altijd even makkelijk voor een platformaanbieder. Het is dus niet zo vreemd dat dit wel eens mis gaat. Zo ondervond ook ruimtevaartorganisatie NASA, toen een Youtubefilmpje van de Marslanding van het verkenningsvoertuigje Curiosity werd geblokkeerd.

NASA heeft een Youtubekanaal waarop zij filmpjes aanbiedt van bijvoorbeeld belangrijke gebeurtenissen. Ook voor de succesvolle landing van de Marsverkenner Curiosity heeft NASA filmpjes geplaatst, waaronder van de mission control room. Kennelijk werd dit filmpje gemarkeerd als het eigendom van nieuwsbureau Scripps en daarom geblokkeerd. Het is niet bekend of Scripps actief melding had gemaakt van de post op de website van NASA, of dat de content automatisch werd gesignaleerd. In ieder geval werd de fout binnen enkele uren hersteld. Dit kon niet voorkomen dat deze fout (opnieuw) tot discussie leidde over de wijze waarop Youtube omgaat met deze problematiek.

Er is niet veel bekend over de precieze wijze waarop het Notice & Takedown systeem van Youtube werkt. We weten wel dat Youtube een deel van het proces heeft geautomatiseerd in het zogenaamde Content ID systeem. Hierbij kunnen partijen aangeven dat ze recht hebben op bepaalde content en onderzoekt Youtube automatisch of die content door anderen wordt gepost. Platformaanbieders zijn in principe vrij om hun Notice & Takedown-procedure in te richten. Er worden met name in Amerika wel bepaalde eisen gesteld, maar de platformaanbieder moet zelf bepalen hoe hij verzoeken beoordeelt. Dit leidt nogal eens tot discussie tussen platformaanbieders en rechthebbenden, zoals de lopende rechtszaak tussen Youtube (Google) en Viacom, waarover wij eerder berichtten. De vraag hierbij is steeds hoe ver platformaanbieder moeten gaan.

Uit de blokkade van het Curiosityfilmpje blijkt dat er duidelijk haken en ogen zitten aan een te restrictief beleid. Het is bovendien bepaald niet de eerste keer dat er ten onrechte content wordt verwijderd. Zo zagen we eerder dat een Notice & Takedown was misbruikt om een filmpje over Megaupload offline te krijgen. Het blijkt zelfs dat al eerder een NASA-filmpje is verwijderd op basis van een claim door Scripps, de partij die ook rechten meende te hebben op het Curiosityfilmpje.

Totdat concrete richtlijnen worden gesteld voor de verantwoordelijkheid van platformaanbieders, zal de discussie over Notice & Takedowns waarschijnlijk niet minder worden. Door de enorme eenvoud waarmee miljoenen mensen content kunnen ‘publiceren’ wordt de roep om controle sterker. Dit brengt tegelijkertijd een enorme werklast met zich mee en dwingt platformaanbieders steeds vaker te oordelen over zaken waar soms jaren over geprocedeerd wordt. Vermoedelijk zullen we nog wel even bezig zijn met het vinden van de juiste balans.

Bron: motherboard

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Internetrecht Tags: auteursrecht, dmca, NASA, Notice & Takedown, youtube

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Joran Spauwen

Tel: +31 20 5506 625
E-mail: joran.spauwen@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report