• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Online verkopers opgepast: HvJEU vindt alleen linken naar verplichte info onvoldoende

Online verkopers opgepast: HvJEU vindt alleen linken naar verplichte info onvoldoende

6 juli 2012 door Joran Spauwen

consentBij een webshop komt regelgeving kijken. Zo moet de verkoper die aan consumenten verkoopt aan allerlei informatieverplichtingen voldoen, die erop zijn gericht de consument te beschermen bij het doen van zijn online aankoop. De precieze details van deze informatieverplichtingen zijn vaak nog hopeloos vaag en kunnen in een dynamische omgeving als het internet op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Zo is bijvoorbeeld voor veel informatie niet helemaal duidelijk of deze mag worden verstrekt door tijdens het verkoopproces een link te plaatsen naar een achterliggende pagina waar alle details worden uitgelegd. Het Hof van Justitie heeft gisteren bepaald dat dit niet voor iedere informatieplicht voldoende is.

Het ging in de casus die speelde bij het Europese Hof om de verplichting informatie te verstrekken over de voorwaarden van het zogenaamde herroepingsrecht (het recht van iedere consument om zijn online aankoop binnen 7 werkdagen te retourneren). Deze informatie moet volgens de Europese Richtlijn die onlineverkoop reguleert altijd schriftelijk worden verstrekt (uiterlijk bij levering van de aankoop). Deze verplichting is ook in de Nederlandse wet opgenomen. Deze nieuwe uitspraak bevestigt dat een webshop niet kan volstaan door slechts een link aan te bieden naar deze informatie. Volgens het Hof is dit niet ‘verstrekken’ in de zin van de richtlijn. De noodzakelijke informatie moet dus integraal door de consument worden ontvangen.

Het op de juiste manier verstrekken van de informatie over het herroepingsrecht is van groot belang voor de verkoper, omdat het niet voldoen aan die informatieplicht als gevolg heeft dat het herroepingsrecht van de consument wordt verlengd van 7 werkdagen naar 3 maanden.

Overigens komt er een nieuwe richtlijn die de verplichtingen voor onlineverkoop op belangrijke punten herziet, maar daarover berichten wij op een later moment meer. Voor webshopaanbieders biedt deze uitspraak in ieder geval een mooie gelegenheid hun verkoopproces nog eens tegen het licht te houden.

Joran Spauwen en Veerle van Druenen

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Internetrecht Tags: e-commerce, herroepingsrecht, Hof van Justitie EU, informatieplicht, verkoop op afstand

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Joran Spauwen

Tel: +31 20 5506 625
E-mail: joran.spauwen@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report