• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Reclame Code Commissie over “onbeperkt alles” en “alles inbegrepen”

Reclame Code Commissie over “onbeperkt alles” en “alles inbegrepen”

5 december 2012 door Tessel Peijnenburg

Twee recente uitspraken van de Reclame Code Commissie bevestigen het beeld dat absolute claims in reclame-uitingen steeds strikter worden beoordeeld. Hieronder volgt een bespreking van twee recente beslissingen van de RCC over de claims “onbeperkt alles” van T-Mobile en “alles inbegrepen” van Vueling.

T-Mobile “Onbeperkt alles”

De eerste beslissing van de RCC betrof een billboard van T-Mobile met daarop de uiting “Altijd samen met onbeperkt alles internet, bellen & sms*”. De asterisk verwees naar de kleine letters onder aan de afbeelding waarop stondt: “Na het overschrijden van je maandelijkse datategoed wordt de snelheid teruggebracht naar 64 kb/s. Bellen en smsen naar nationale nummers, met uitzondering van betaalde nummers en diensten. Kijk voor meer informatie over de T-Mobile Onbeperkt Voordeel bundels op t-mobile.nl.”

Klaagster meent dat in de advertentie de suggestie wordt gewekt dat de consument een bundel kan afsluiten waarmee zij onbeperkt gebruik kan maken van internet, sms en bellen. Een limitering van het datalimiet (zoals blijkt uit de kleine letters), waardoor niet op normale wijze gebruik kan worden gemaakt van internet, zou in strijd zijn met de claim “onbeperkt alles”.

T-Mobile verweert zich door te stellen dat er sprake is van een teaser reclame, waarbij de consument wordt gelokt met een slogan. Op de website van T-Mobile en tijdens het werkelijke bestelproces zou de consument wél volledig worden geïnformeerd. Via de asterisk wordt de consument op de beperkingen gewezen en wordt voor meer informatie naar de website verwezen. Zij meent dat uit de rechtspraak blijkt dat van de consument mag worden verwacht dat hij kennis neemt van de aan hem verstrekte informatie. De relativering in de kleine letters en de verwijzing naar de website voor meer informatie zijn dan ook afdoende, aldus T-Mobile.

De RCC denkt daar anders over. Ook teasende mededelingen mogen de consument niet op het verkeerde been zetten. De RCC meent dat het aangeboden ‘onbeperkte internet’ niet zonder beperkingen is. Immers, na overschrijding van het datategoed volgt een verlaging van de internetsnelheid dat feitelijk tot gevolg heeft dat verschillende mobiele internetdiensten die behoren tot normaal internetgebruik (“zoals Youtube”) niet meer goed functioneren.

De RCC oordeelt dat deze beperking niet duidelijk is geworden door het gebruik van de asterisk en de daaropvolgende tekst. De consument zal niet begrijpen dat het terugbrengen van de snelheid een beperking van de internetmogelijkheden inhoudt waarbij sommige diensten feitelijk onbruikbaar worden. Dat de website meer informatie verschaft is niet relevant. De billboard dient als zelfstandige uiting – los van de website – aan de eisen van de Nederlandse Reclame Code te voldoen.

De RCC concludeert dat de claim “onbeperkt alles” te absoluut is en zij beveelt T-Mobile aan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Vueling “alles inbegrepen”

Ook Vueling, een Spaanse lowcost-luchtvaartmaatschappij, krijgt een tik op haar vingers van de RCC voor een vergelijkbare reclame-uiting. De uiting betrof ditmaal “Prijs per traject, ALLES INBEGREPEN” boven een opsomming van mogelijke vluchtdata waarbij de vluchtprijs was vermeld. Echter niet álles was inbegrepen. Ten eerste moest ook nog betaald worden voor standaardruimbagage (niet voor handbagage) en ten tweede werd voor iedere vorm van betaling extra geld in rekening gebracht, behalve wanneer men betaalde met ‘Visa Vueling’. Klaagster meent dat dit strijdig is met de Reclamecode voor Reisaanbiedingen die speciale (prijs)regels bevat voor onder meer luchtvaartmaatschappijen. Zo moeten reisaanbieders correcte en duidelijke prijzen in hun reclame-uitingen hanteren.

De RCC overweegt dat bekende kosten, als die op het moment van publicatie onvermijdbaar zijn, – al dan niet gespecificeerd – door reisaanbieders moeten worden gepubliceerd. Hoewel de RCC vindt dat standaardruimbagage geen onvermijdbare kosten zijn, vindt hij de gewraakte uiting toch te ruim. Immers niet elke luchtvaartaanbieder brengt kosten in rekening voor standaardruimbagage. Ook de klacht met betrekking tot de kosten voor betalingsmethodes slaagt. ‘Visa Vueling’ is in Nederland geen gebruikelijk betaalmiddel en is als betaalwijze voor de Nederlandse consument niet relevant. De RCC beveelt Vueling aan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Uit bovenstaande uitspraken kunnen we afleiden dat absolute claims door de RCC strikt kunnen worden beoordeeld. Mocht er sprake zijn van (feitelijke) beperkingen of beperkende voorwaarden dan moeten die volgens de RCC voldoende worden toegelicht in de desbetreffende reclame-uiting zelf.

 

 

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Internetrecht, Reclamerecht Tags: alles inbegrepen, onbeperkt alles, reclame code commissie, T-Mobile, teaser, Vueling

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Tessel Peijnenburg

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report