De ALS ‘Ice Bucket Challenge’ zal niemand ontgaan zijn. Het begon als een eenmansactie in Boston met een ALS patiënt die op ludieke wijze aandacht wilde vragen voor de spierziekte ALS. Hij besloot zichzelf te filmen terwijl hij een emmer ijswater over zichzelf uitgoot en zijn vrienden uitdaagde om hetzelfde te doen of een donatie over te maken aan de stichting ALS. Dit werd snel opgepikt op sociale media en inmiddels hebben miljoenen mensen waaronder celebs, topsporters en staatshoofden deelgenomen aan de actie. Er zijn miljoenen ingezameld voor de stichting ALS. In navolging op dit immense succes heeft ALS Amerika nu twee ‘Ice Bucket Challenge’ merken geregistreerd bij het Amerikaanse US Patent and Trademark Office (USPTO). De merken ‘Ice Bucket Challenge’ and ‘ALS Ice Bucket Challenge’ zijn geregistreerd voor “charitable fundraising. Dit roept wel wat vraagtekens op. Het is niet duidelijk of ALS wel rechten op deze woorden mag claimen. Bovendien is het inmiddels wijd verpreid en (heel) veel gebruikt en daarmee wellicht al een generieke aanduiding geworden. Bovendien is de Ice Bucket Challenge volgens sommige berichten ook al eerder gebruikt voor andere goede doelen.