The Guardian en de Financial Times berichten vandaag dat de Europese Commissie regelgeving aan het voorbereiden is op grond waarvan naburige rechten zich ook tot uitgevers zouden gaan uitstrekken. Daar was al (veel) langer sprake van, maar er lijkt nu ook op niet al te lange termijn een concreet voorstel van de Commissie te gaan komen. Het doel van de nieuwe regelgeving zou zijn uitgevers meer mee te laten delen in de inkomsten van de online advertentiemarkt, waar op dit moment volgens de Commissie grote spelers als Google onevenredig veel inkomsten mee vergaren. Door het uitbreiden van naburige rechten naar uitgevers zouden deze een sterkere onderhandelingspositie ten opzichte van dergelijke spelers krijgen.
Een woordvoerder van de Commissie bevestigt naar aanleiding van de berichtgeving dat de Commissie dit van plan is:
“Neighbouring rights are attributed to those that assist in making the original author’s work available to the public at large, for example performers, producers and broadcasters. The commission is considering whether to grant such rights to news publishers. It would recognise their role as investors in content and give them a stronger position when negotiating with other market players.”
De voorgestelde regelgeving is nog niet gepubliceerd, dit is kennelijk voor september (in het kader van een consultatieronde) gepland.