Op 21 september 2021 heeft de Reclame Code Commissie (“RCC”) naar aanleiding van een klacht geoordeeld dat Jaguar misleidende reclame over haar elektrische auto, de I-PACE, heeft gepubliceerd. De misleidende reclame betreft een Instagram-post waarop de Jaguar I-PACE is afgebeeld, waarbij te zien is dat die auto met een laadsnoer aan een oplaadpunt is verbonden. Daarbij staat de tekst: “Paris to Rotterdam. 468 kilometres. The all-electric I-PACE. Where will you go? —468 km —”. Verweerder stelt dat de auto nauwelijks 375 kilometer haalt zonder tussentijdse oplading. De RCC oordeelt dat de reclame misleidend is en oneerlijk.
De klager, bezitter van een Jaguar I-PACE, stelt dat hij nooit 468 kilometer heeft gehaald met één lading. Klager meent dat het traject Parijs – Rotterdam geen traject is volgens de WLTP-meting (“Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure”, onder meer bedoeld voor het bepalen van het elektrische bereik van personenauto’s). Jaguar verweert zich en stelt dat de informatie wel degelijk feitelijk juist is. Volgens Jaguar heeft de auto een range tot 470 km krachtens de WLTP-meting. De gecommuniceerde 468 km zou binnen de officiële range van 470 km vallen van de WLTP-laboratoriumtest. Het is volgens Jaguar een feit van algemene bekendheid dat ‘real world’ omstandigheden zoals rijstijl, omgevingsomstandigheden, belading, accessoires, etc. de volgens de WLTP-meting berekende actieradius beïnvloeden. Dat in de social media-uiting niet de WLTP-methodiek is uitgelegd, zou het gevolg zijn van de beperkingen van het communicatiemedium. Om die reden is de reclame feitelijk juist, zo stelt Jaguar.
Oordeel RCC
De RCC gaat niet mee met de stellingen van Jaguar en oordeelt dat de reclame misleidend is. De RCC meent dat de gemiddelde consument die de reclame ziet, zal denken dat de Jaguar I-PACE in één keer van Parijs naar Rotterdam kan rijden op één lading. Het door Jaguar geclaimde bereik van 468 km betreft echter in feite het bereik volgens de WLTP meting (470 km). Dit bereik kan niet gelijk worden gesteld aan het bereik dat men in de praktijk zal ervaren. Het zal in de praktijk namelijk niet altijd mogelijk zijn in één keer (zonder laden) met de I-PACE van Parijs naar Rotterdam te rijden. Jaguar heeft dit niet weersproken. De RCC oordeelt dat er geen sprake is van juist verstrekte informatie over de te verwachten resultaten van het gebruik van de elektrische auto als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De gemiddelde consument kan door de Instagram post (over het bereik van de elektrische auto) ertoe gebracht worden een besluit over een aankoop te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Dat volgens Jaguar de post geen ruimte biedt om uit te leggen dat het om de afstand volgens de WLTP-meting gaat, rechtvaardigt volgens de RCC niet dat daarin het bereik van de auto onjuist wordt uitgebeeld.
De RCC beslist dat de Instagram post misleidend en daardoor oneerlijk is op grond van artikel 7 NRC en beveelt Jaguar om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Let op bij duurzaamheidsclaims
De RCC verwijst in de Jaguar uitspraak niet naar de Milieu Reclame Code, waarin duidelijk staat dat voor milieuclaims aangetoond moet worden dat zij juist en accuraat zijn. Dit deed de RCC wel in de Shell uitspraak van 26 augustus 2021, waarin de RCC oordeelde dat de campagne van Shell over CO2-neutraal rijden (“Maak het verschil, Rij CO2-neutraal”) misleidend is. Echter, beide uitspraken illustreren dat de RCC aandacht heeft voor ‘duurzaamheidsclaims’ in reclames.
Dit onderwerp staat tevens hoog op de agenda van de Autoriteit Consument & Markt (“ACM”). Om te voorkomen dat bedrijven misleidende informatie verstrekken aan consumenten ten aanzien van duurzaamheid, heeft de ACM begin 2021 de Leidraad Duurzaamheidsclaims gepubliceerd met daarin vijf Vuistregels. Volgens de ACM helpen deze Vuistregels bedrijven om eerlijke, juiste en duidelijke claims te gebruiken ten aanzien van duurzaamheid van producten. In mei 2021 maakte de ACM bekend dat zij een specifiek onderzoek start naar misleidende duurzaamheidsclaims in de sectoren energie, zuivel en kleding. De ACM schreef ruim 170 bedrijven aan met de oproep hun duurzaamheidsclaims te controleren op juistheid aan de hand van de Vuistregels. Bedrijven die consumenten misleiden met claims die zij niet kunnen waarmaken, kan de ACM een last of een boete opleggen. De boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding of een percentage van de omzet. Zie voor meer hierover dit artikel.
Vragen over dit stuk? Neem contact op met Renske Sinke of Noor de Werd.