• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Infofilter en OPTA bondgenoten in strijd tegen ongewenste verkooptelefoontjes

Infofilter en OPTA bondgenoten in strijd tegen ongewenste verkooptelefoontjes

28 oktober 2009 door Aziz Talmricht

Bel me niet register (bel-me-niet.nl)Stichting Infofilter en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) slaan de handen ineen in de strijd tegen ongewenste verkooppraktijken. Afspraken hierover hebben zij neergelegd in het onlangs door hen gesloten samenwerkingsprotocol. Met ingang van 1 oktober 2009 is Infofilter, aangewezen door het Ministerie van Economische Zaken, voor een tijdsvlak van drie jaren beheerder van het wettelijke Bel-me-niet Register (het Register). De OPTA zal met zijn wettelijke bevoegdheden de naleving door telemarketeers van het Register gaan handhaven. 

Het Register is er gekomen om aanhoudende consumentenirritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Vanaf 1 oktober is het wettelijk verboden consumenten telefonisch te benaderen die zich hebben ingeschreven in het Register. Adverteerders en callcenters zijn verplicht het Register te raadplegen voordat zij consumenten benaderen. De telefoonnummers die in het Register staan ingeschreven, moeten zij vervolgens uit hun eigen adresbestand verwijderen. Dit schone adresbestand mogen zij dan maximaal vier weken gebruiken, waarna ze opnieuw het Register moeten raadplegen, om opnieuw hun adresbestand te verversen.

In het door Infofilter en de OPTA gesloten samenwerkingsprotocol is onder meer geregeld dat Infofilter binnen één werkdag voldoet aan informatievragen van de OPTA, en dat de OPTA directe toegang krijgt tot het Register. Daarnaast is Infofilter gehouden vermoedens over schendingen of misbruik van de telemarketingregelgeving met de OPTA te delen. Daar staat dan weer tegenover dat de OPTA vragen of klachten over het functioneren van het Register door moet spelen aan Infofilter. Verder is overeengekomen dat tussen partijen één keer in het kwartaal een regulier overleg plaatsvindt om lopende zaken omtrent het Register te bespreken.

Consumenten die toch gebeld worden, terwijl zij staan ingeschreven in het Register, kunnen daarover een klacht indienen bij het door de Nederlandse overheid in het leven geroepen informatieloket voor consumenten ConsuWijzer. Net als de door Infofilter met de OPTA gedeelde informatie komen ook deze klachten terecht bij de OPTA. Daarnaast zal de OPTA op eigen initiatief de naleving van de telemarketingregelgeving actief controleren, en kan zij bij een overtreding een boete opleggen van maximaal 450.000 euro, al dan niet gecombineerd met een last onder dwangsom.

Het Register lijkt overigens nu al een groot succes te zijn. De website waarop consumenten zich in het Register kunnen doen opnemen ging op donderdag 1 oktober 2009 voor het eerst in de lucht, en bezweek in de eerste paar uren van haar bestaan al meteen onder de grote belangstelling.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Reclamerecht Tags: Bel-me-niet, Infofilter, Opta

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Aziz Talmricht

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report