A.s. maandag 23 maart bespreekt de Tweede Kamer een zgn. Voedingsnota om de consument de reikende hand te bieden bij het maken van gezonde voedingskeuzes. Sinds de introductie van de Claimsverordening is er meer regelgeving over wat een producent wel en niet mag zeggen over gezondheidseffecten en de voedingswaarde van levensmiddelen. Echte duidelijkheid is er ondanks dat nog niet: er moet nog veel worden vastgesteld op Europees niveau. Er lijkt steeds meer discussie te komen over gezonde voeding en de bewustheid van de consument. Maar wat is wijsheid: Zelfregulering? Meer informatie op verpakkingen? Minder reclames voor ongezonde producten toestaan?
Zo wil de consumentenbond dat er een verbod komt op snoepreclame gericht op kinderen. In sommige landen wordt zelfs gewerkt met een zgn. ‘stoplicht-systeem’, waarbij groene stippen gezonde producten vertegenwoordigen en rode stippen ongezonde producten. Ik hoop niet dat de Nederlandse overheid met een soortgelijk idee komt. Je kan namelijk niet zo eenvoudig vaststellen of iets al dan niet gezond is. Meer onafhankelijk voedingsonderzoek en een betere voorlichting zou een goed begin zijn.
Maandag komt de beperking van reclame voor ongezonde producten en snoep in ieder geval nog niet aan de orde. Minister Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wil dit pas aan de orde stellen in de Nota Overgewicht – ergens in 2009 te verwachten.