De pasta en ravioli van New York Pizza zijn niet vers gemaakt, en zeker niet “FREAKIN’ FRESH” zoals New York Pizza beweert, maar “een grote plakbende”, aldus de klager in zijn klaagschrift bij de Reclame Code Comissie.
Klager bestelde in augustus 2012 ‘verse pasta’ bij New York Pizza. Hij was echter niet tevreden met wat hij bezorgd kreeg. Naar mening van klager was de pasta hard, uitgedroogd en zeker niet vers. Ook de saus was waterig en duidelijk ingevroren geweest.
New York Pizza was het niet eens met klager. Volgens New York pizza bereidt zij haar pasta’s wel degelijk vers. Zij maakt inderdaad gebruik van halffabricaten, maar na bestelling worden de pasta’s altijd vers voor de klant bereid. Om haar stellingen te ondersteunen legde New York Pizza een aantal werkmanuals over.
De Commissie meende dat de gemiddelde consument onder ‘verse pasta’ zal verstaan; een pasta die niet gedroogd is en die een beperktere houdbaarheid heeft dan verse pasta. Ook zal verse pasta -anders dan gedroogde pasta- ingevroren kunnen worden. De door New York Pizza ingevroren pasta die na bestelling 45 seconden wordt gekookt is dus ‘verse pasta’. Dat klager de pasta als hard, uitgedroogd en niet vers heeft ervaren betekent niet dat de aanduiding ‘verse pasta’ onjuist is. De klacht dat de saus waterig zou zijn geweest achtte de Commissie ongegrond. De claim ‘verse pasta’ ziet immers niet op de saus maar op de pasta.
Dat ook ingevroren producten het predikaat ‘vers’ mogen dragen besliste de Reclame Code Commissie al eerder. Toen ging het om de ingevroren spinazie van Iglo, waarvan Iglo beweerde; “niets is verser dan Iglo spinazie”. De Commissie meende hier dat deze uiting wel degelijk toelaatbaar was aangezien gewone spinazie pas 5 uur na het oogsten wordt verwerkt terwijl Iglo haar spinazie sneller (tot ingevroren spinazie) verwerkt. Volgens de Reclame Code Commissie pretendeerde Iglo niet dat haar spinazie verser was dan spinazie die direct na het oogsten werd geconsumeerd.