Gisteren vond de derde editie plaats van ons jaarlijkse seminar update Mediarecht. In een vol Ketelhuis werd iedereen bijgepraat over de ontwikkelingen in het mediarecht van het afgelopen jaar.
De kick-off werd verzorgd door Lydia Bremmer, beleidsmedewerker van Ministerie van OCW. Zij vertelde onder meer over de nieuwe Mediawet en betrok daarbij het kersverse regeerakkoord. Vervolgens kwam Madeleine de Cock Buning, commissaris bij Commissariaat voor de Media, aan het woord. Zij gaf een vertelde over de mogelijkheden van publiek private samenwerking (PPS in mediajargon). Liesbeth Berkouwer en Joran Spauwen gingen in op de nieuwe beleidsregels reclame en sponsoring en de (concept-)regeling productplaatsing. De aanwezigen kregen antwoord op vragen als: hoe wordt het begrip “nieuws en actualiteiten programma” geinterpreteerd? Heeft de beperking van splitscreenreclame tot (sport)evenementen wel voldoende basis in de wet? Waar ligt de grens tussen sponsoruitingen en productplaatsing.
Joran Spauwen en Reindert van der Zaalvervolgden met de laatste auteursrechtelijke ontwikkelingen op internet. Met onderwerpen als filesharing (onder meer het vonnis in Brein/Ziggo); kan linken auteursrechtinbreuk opleveren? (Sanoma/GeenStijl), citaatrecht, de parodie-exceptie en de auteursrechtelijke vraagstukken rond Pinterest.
Christien Wildeman en Jens van den Brink gaven een update over de rechtspraak van het afgelopen jaar over (on)rechtmatige perspublicaties. Aan bod kwamen de meest belangrijke zaken van het jaar zoals Meijer en Boellaard/IDTV, Springer, Caroline II (met een uitstapje naar de Mediacode van ons eigen koninklijk huis) Koos H, Joep!, Tros Opgelicht, Rex van P., Platter en Dikker, Johan Cruijf de Ajacied, Tros/Pretium, Boze ex / BNN en Endemol, Sharpe/Spits en het zeer recente Gerrits/Powned.