• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Streisand heeft opnieuw effect

Streisand heeft opnieuw effect

25 augustus 2016 door Joran Spauwen

Naar de rechter om iets uit de pers te houden heeft het nadeel dat je in de rechtszaal publiek moet verkondigen wat er nou precies aan scheelt. Barbra Streisand ontdekte in 2003 dat dit tot nogal wat interesse kan leiden toen ze luchtfoto’s van haar woning wilde laten verbieden. Sommige mensen raken immers vooral geïnteresseerd als ze iets niet mogen zien. Dit leidt tot het negatieve effect dat perszaken soms meer aandacht tot gevolg hebben; volgens Wikipedia een psychologisch fenomeen: het Streisandeffect. Er lijkt nu echter een nieuw – totaal ander – Streisandeffect zijn intrede te doen.

Het blijkt dat iPhone’s ingebouwde computerstem Siri de grootste moeite heeft met Barbra’s achternaam. In plaats van Streisand (zachte ‘s’), rept Siri voortdurend over Streizand (lange ‘z’). Uiterst storend; uiteraard. Maar Streisand heeft de koe bij de horens gevat en laat in een Amerikaanse radioshow weten dat één telefoontje met Apple CEO Tim Cook voldoende was om dit euvel uit de weg te ruimen. De Siri-update volgt op 31 september.

Of dit nieuwe Streisandeffect nu betekent dat één belletje genoeg kan zijn om spraakcomputers op het rechte pad te krijgen, betwijfel ik. Als lotgenoot van Barbra – ik begin langzaam te wennen aan mijn ‘bijnaam’ Duran Spayuween – zou ik een dergelijk effect overigens wel toejuichen. Wij verwachten in ieder geval dat alle iPhone bezitters op 31 september massaal de proef op de som nemen en Siri vragen: “What’s the phenomenon whereby an attempt to hide, remove, or censor a piece of information has the unintended consequence of publicizing the information more widely?”.

 

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Internetrecht, Persrecht Tags: Siri, Streisandeffect

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Joran Spauwen

Tel: +31 20 5506 625
E-mail: joran.spauwen@kvdl.com
Bekijk profiel

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report