Sinds enige tijd ligt de de ‘GEERT’ –De Glossy met de zachte G- in de tijdschriftschappen. Velen die de glossy voor het eerst zien zullen zich in eerste instantie waarschijnlijk verbazen over het feit dat ‘zelfs Wilders nu een eigen glossy heeft’. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat dat ook mijn eerste reactie was toen een collega het blad mee naar werk nam. Zodra je de glossy openslaat wordt echter direct duidelijk dat het tijdschrift bestaat uit kritische en satirische artikelen over Wilders. Een reportage over ’trendy kopvoddenmode’ is daar slechts één voorbeeld van. Dat openslaan is kennelijk door de assortimentsmanager van supermarktketen Dirk van den Broek niet gebeurd (of de satire werd hem niet duidelijk), want de glossy werd door de supermarkt geweerd om de volgende -toch ietwat opmerkelijke- reden:
“We hebben veel winkels in de Randstad met veel allochtone consumenten. Met de verkoop van de glossy zouden we deze klanten voor het hoofd kunnen stoten“.
Inmiddels heeft de supermarktketen het besluit teruggedraaid, met daarbij een misschien nog wel opmerkelijkere : “Krijg nou wat, dacht ik vanmorgen toen ik dat las. Ik heb het blad eens doorgebladerd, het valt wel mee. Het is geen Mein Kampf, of zo.”, zo meldt de Volkskrant.
AD meldt echter dat het weren van het blad volgens Dirk van den Broek geen politieke- maar een economische keuze was, gelet op het grote tijdschriftenaanbod.