• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Commissariaat beboet WNL voor item over ‘Palazzo Dinershow’

Commissariaat beboet WNL voor item over ‘Palazzo Dinershow’

28 september 2011 door Bianca Mwangi

wnlHet Commissariaat voor de Media heeft een boete opgelegd aan WNL voor het uitzenden van ‘vermijdbare uitingen’. Het gaat om het item ‘Palazzo Dinershow’, dat door WNL werd uitgezonden op 2 november 2010 in het tv-programma ‘Ochtendspits’. In het item werd aandacht besteed aan de opening van de ‘Palazzo Dinershow’. Tijdens het gehele item verscheen verschillende keren het merk ‘Palazzo’ in beeld. Naast een beeldvullende close-up van het woord, werd in een interview met Herman den Blijker een foto van de tent als snijshot gebruikt. Op deze foto was het woord ‘Palazzo’ op grote borden naast de ingang zichtbaar. Verslaggeefster Marjolein Horst sloot het item af met de woorden: ‘Voor een unieke en spectaculaire avond uit met lekker eten moet je bij de Palazzo Dinershow zijn.’ Herman den Blijker voegde hier aan toe: ‘Vanaf aanstaande zaterdag, zes dagen in de week, het is zeer serieus, heel serieus, zeer zeker de moeite waard, het is écht een avond uit!’

Volgens het Commissariaat kwamen in het item vermijdbare uitingen voor die op overdreven wijze werden vermeld en getoond. Daarnaast was sprake van specifieke aanprijzingen. WNL stelde dat het item ‘Palazzo’ weliswaar vermijdbare uitingen bevatte, maar dat het programma ‘Ochtendspits’ een live-programma is dat mediarechtelijk riskanter is dan reguliere programma’s.

Het Commissariaat ging hier niet in mee en overwoog dat WNL ervoor had moeten zorgen dat haar medewerkers en ook de gasten in het programma op de hoogte waren van het verbod van vermijdbare uitingen. Bovendien overwoog het Commissariaat dat het item ‘Palazzo’ van tevoren was opgenomen.

WNL kreeg uiteindelijk een boete van €40.000, – opgelegd, een verlaging van het oorspronkelijk vastgestelde bedrag van € 50.000, -. Volgens het Commissariaat was een ‘beperkte coulance’ naar een startende media-instelling op zijn plaats.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Mediaregulering, Reclamerecht Tags: commissariaat, Mediawet, sluikreclame, vermijdbare uiting, WNL

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Bianca Mwangi

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report