• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Mediareport

Juridisch weblog voor de media

  • Home
  • Onderwerpen
    • Persrecht
    • Reclamerecht
    • Internetrecht
    • Mediaregulering
    • Entertainment
    • Intellectuele Eigendom
    • Auteursrecht
    • Kansspelen
    • Bestuursrecht
  • Informatie
    • Nieuwsbrief
  • Nederlands
    • English
Home » archief » Picnic 2010 – De zin en onzin van intellectueel eigendom voor creatieve start-ups

Picnic 2010 – De zin en onzin van intellectueel eigendom voor creatieve start-ups

26 oktober 2010 door Annemieke Kappert

picnicEen paar weken geleden sprak mijn collega Jens van den Brink op PICNIC 2010 in het Westerpark. In een paneldiscussie ging het over de zin en onzin van intellectueel eigendomsrecht voor creatieve start-ups.  Recent verscheen een artikel van Wim Andrea, directeur strategy & creatie bij internetbureau Clockwork, over die sessie in Adformatie, ‘Intellectueel eigendom: ruggengraat van een creatieve economie?’. Zijn ankeiler: ‘Wie de onvermijdelijke ‘hipsters’ die PICNIC bevolken toch wil ontlopen, moet op vrijdagochtend een sessie over intellectueel eigendomsrecht gaan bijwonen.‘  Hoewel de grootste hipsters zich mogelijk niet in de tent bevonden, vervolgt Andrea toch redelijk opbeurend: ‘In deze sessie ging het namelijk vooral om de inhoud. En die was inspirerend.‘

In het panel zaten onder meer de innovation director van Nokia, hoogleraar Simon Bolton, directeur van het Centre for Competitive Creative Design, Annelies Kaptein, CEO van Stoneroos Interactive TV en Paul Keller, namens Creative Commons. Nokia directeur Niitamo vertelde open over de sfeer die vroeger bij Nokia bestond om zoveel mogelijk technische uitvindingen als octrooi te registreren. Andrea: ‘Zo kon elke secretaresse die bijvoorbeeld een flessenopener in een mobiele telefoon bedacht zich verheugen in aandacht van Nokia’s patentafdeling. “Er was een aanmoedigend beleid om elk idee te laten registreren”, aldus Nokia’s Velli-Pekka Niitamo. “Immers, zolang een medewerker van Nokia met een idee kwam, kon het bedrijf dat als intellectueel eigendom laten registreren. Het probleem hiermee is echter, zo leerden wij, dat je er een complete industrie mee verlamt. Het is voor concurrenten en het onderwijs nauwelijks meer interessant om aan innovatie te doen.” De veelheid aan patenten – waar maar zelden iets mee werd gedaan – werd zo eerder een last dan een lust voor het Finse bedrijf. Niitamo: “Dat was dan ook de reden om op een zeker moment 1000 patenten gratis ter beschikking te stellen aan start-ups. Daarvan werden er 130 geselecteerd als zijnde ‘kansrijk’. In totaal ontstonden uit deze exercitie 19 nieuwe bedrijven. Vijf hiervan maken nu winst. Nokia had in ruil voor het gratis patent het recht om een belang te nemen in de start-up.”

Voor een uitgebreider verslag staat hier het artikel van Andrea. En wellicht een geruststellende gedachte: naast het drinken van een kopje koffie voor informeel juridisch advies over intellectueel eigendomsrecht, kan je Jens of mij ook altijd tweeten.

TwitterFacebookLinkedInWhatsAppMessengerEmail

Onderwerp: Entertainment, Internetrecht Tags: auteursrecht, Picnic, start-ups

Primaire Sidebar

Zoek

Geschreven door

Annemieke Kappert

Lees alle artikelen van deze auteur

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Onderwerpen

  • Persrecht
  • Reclamerecht
  • Internetrecht
  • Mediaregulering
  • Entertainment
  • Intellectuele Eigendom
  • Auteursrecht
  • Kansspelen
  • Bestuursrecht

Footer

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Media Report Nieuwsbrief!

Abonneer

Copyright © 2023 Media Report